تجربه ی شهودی
آگاهی استقرایی
آزمون قیاسی واقعیت
استنتاجها و نتیجه گیریها درباره واقعیت
فرضیه های پالایش شده و فراخوای داده های ضروری مورد نیاز
( نمودار ۲-۲ فراگرد معرفت پذیری و شکل گیری فرضیه هایی درباره محیط (کافی و دیگران[۱۶]،۱۹۸۵ ، ۱-۱۰) هرفرآیند فرعی به طور پیچیده ای آنقدر به نقطه آغاز خود بازگشت می کند تا ابهام ها، تناقض ها و فاصله ی میان انتظارات و واقعیت ها به حد قابل قبول برسد.
مشاهده[۱۷] : قدرت تحلیل آدمی بر داده های پردازش شده ای مبتنی است که توسط “مشاهده"از جهان پیرامونش گرفته است.
بینش[۱۸] یا فراست : منظور از بینش یا نگرش ، دید یا قضاوتی است که مشاهده گر پس از تحلیل و پردازش “داده ها” در ذهن خود آگاه خویش از آنچه در پیرامونش دیده است پیدا می کند.
دانش[۱۹]: دانش عبارت از معانی (ارتباط ) اطلاعات و واقعیت هاست که آدمی برای نتیجه گیری در دسترس دارد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

استقرا[۲۰] :استقرا، آن فراگرد ذهنی استدلال از جزء به کل است.
قیاس[۲۱] : قیاس، فراگردی ذهنی است که به وسیله ی آن آدمی از مفاهیم کلی به مفاهیم جزئی سیر می کند.و ویژگی های یک نتیجه گیری کلی را به موارد جزئی گسترش می دهد.(کافی و دیگران ، ۱۹۸۵ ، ۹ )
۲-۱-۵-۱ روش رفتار گرایی:
رفتار گرایان بر تقویت رفتارها در هنگام بروز تأکید می ورزند.
رفتار در شرطی کردن سنتی پس از تلفیق مکّرر محرک خنثی و غیر شرطی ، تنها با ارائه محرک خنثی ، واکنش شرطی دریافت می دارد. (پاولف۶ ، ۱۹۲۷ ،۳۲-۳۴ ) روش شرطی کردن مؤثر ،این روش شیوه ی شرطی کردن سنتی را با تمرکز بر نتایج حاصل از رفتار گسترش می دهد.(اسکینر،۱۹۷۴ ، ۴۵ ). در شرطی کردن مؤثر هنوز کنش موجب واکنش می شود. ولی آنچه پس از واکنش رخ می دهد –
نتیجه ی مطلوب یا نا مطلوب- تعییین کننده ی تکرار واکنش مزبور خواهد بود. ( اسکینر ، ۱۹۳۸ ،۳۸ و جابونسکاری و دوریس۷ ، ۱۹۲۷ ،۳۲-۳۴
کنش
فرد
انگیزه عادت
رفتار
نتیجه
کاهش شدت نیاز یادگیری
( نمودار ۲-۳ مدل اساسی شرطی کردن مؤثریا ابزاری )اسزیلاجی و والیس[۲۲]، ۱۹۸۵،ص۸۳)(
۲-۱-۵-۲ روش شناخت:
روانشناسان شناختی بر ارتباط هایی که میان رفتارها ی گوناگون از طریق تجربیات آزمون و خطا بر قرار می شود تأکید دارند.
در برابر ارتباط های کنش و واکنش ، که در نظریه ها ی رفتاری نقش کلیدی دارند، نظریه پردازان شناخت گرا به اهمیت شناخت انتظارات و حالتهای محیطی توجه دارند. ( تولمن ، ۱۹۳۲ ، ۷۳ و لوتانز[۲۳]،۱۹۸۵ ، ۲۹۰-۳۱۱ (
محرک
فرآیندهای شناختی
رفتار
نتایج
(نمودار ۲-۴ مدل یادگیری شناختی(تولمن ،۱۹۳۲،ص۷۳))
۲-۱-۵-۳ روش معرفت پذیری(یادگیری) اجتماعی :
نظریه پردازان معرفت پذیری اجتماعی ،روش های رفتار گرایی و شناختی را با هم ترکیب می کنند.نظریه یادگیری اجتماعی با فراتر رفتن از هر دو نظریه رفتاری و شناختی معرفت پذیری را
ناشی از الگو قرار دادن رفتارهای دیگران می داند. معرفت پذیران با بهره گرفتن از مشاهدات برای جمع آوری اطلاعات ، رفتار دیگران را تقلید می کنند (باندورا[۲۴]، ۱۹۷۸، ۵۲-۵۰ )
باندورا در می یابد که تلاش های حالات ذهنی و حافظه به افراد کمک می کند تا رفتار را بهتر و مؤثرتر از شیوه ی آزمون و خطا فرا گرفته ، در حافظه بسپارند.این امر شیوه ی شرطی کردن مؤثر و رفتارگرایی افراطی را به چالش وا می دارد.
در روش یادگیری اجتماعی همچنانکه افراد بر محیط خودشان اثر می گذارند محیط هم به نوبه ی خود بر چگونگی اندیشیدن و رفتار آنان اثر می گذارد.( نمودار ۲-۵ خلاصه مدلی از ابعاد و روابط نظریه یادگیری اجتماعی است . ) (میشل ، ۱۹۸۲ ، ۸۸-۸۰ )
فرد
خود کنترلی
فرایند های نمادین
محیط
معرفت پذیری
مشاهده ای
رفتار
)نمودار ۲-۵ مدل اساسی نظریه معرفت پذیری اجتماعی(لوتانزوکریتنر،۱۹۸۵،ص۱۵۷))
۲-۱-۶- آموزش در اسلام:
آموزش و پرورش سابقه ای به قدمت بشریت دارد، یعنی از زمان حضرت آدم ، تعلیم و تربیت وجود داشته است .بطوری که حضرت آدم تحت تعلیم خداوند قرار گرفت که این موضوع در آیه۲۱ سوره بقره ذکر شده است.(…. خداوند به آدم تمام اسماءرا یاد داد و…….)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...