نوع کار تحقیقاتی*:
۱- بنیادی  ۲- نظری ¢ ۳- کاربردی  ۴-عملی
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

    1. بیان مسأ له (تشریح ابعاد، حدود مسأله، معرفی دقیق مسأله، بیان جنبه های مجهول ومبهم ومتغیر های مربوط به پرسش های تحقیق، فرضیه ها و اهداف تحقیق)

تحولات منطقه خاورمیانه و به ویژه بحران سوریه در یک سال اخیر، موضوع نقش بین‌المللی روسیه و موازنه منطقه‌ای و تعاملات با امریکا را به طور جدی‌تری وارد ادبیات سیاسی بین‌المللی کرد و البته از‌سر‌‌گیری روابط با مصر نیز بر اهمیت این موضوع افزود. حتی احتمال یک توافق مهم برای نوعی تقسیم مسئولیت در منطقه و فرا‌تر از آن همکاری برای مهار چین در آینده نیز مطرح شده است. در کنار این تحول، اما دخالت روسیه در حوادث اوکراین و ضمیمه کردن بخشی از خاک این کشور به خود، نشان داد که سیاست خارجی روسیه وارد عرصه جدیدی شده است که بر اساس تمایلات پوتین، بیشتر عملگرا شده است.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

در پی انضمام کریمه به روسیه، دخالت های این کشور در امور داخلی کشور بحران زده اوکراین که از آن به عنوان پل میان شرق و غرب و بین روسیه و اروپا یاد می شود، ادامه یافت و در قالب نمایش های نظامی در مرزهای این کشور و حتی اعزام نیروهای نظامی غیر رسمی در آشوب های اوکراین ادامه یافت. اتحادیه اروپا و امریکا در پی این اقدامات، در صدد اعمال تحریم هایی بر روسیه شدند تا در جهت ترغیب آن به دست برداشتن از اقدامات مداخله گرانه یاری رسان باشد. اما در عوض، روسیه به اقدامات تلافی جویانه دست یازید و قیمت گاز صادراتی به اوکراین و اروپا را افزایش داد و حتی تهدید به قطع گاز صادراتی به اروپا نمود.
اما تمامی این اقدامات خود تاییدی بود بر مواضع مداخله گرانه و غیر قابل پذیرش روسیه در قبال بحران اوکراین. البته روسیه همان گونه که نشان داده است، تمایلی به عقب نشستن از این رویه ندارد و از طرف دیگر اتحادیه اروپا نیز به طور مداوم و پلکانی در جهت افزایش تحریم ها قدم برداشته است. این رویه می تواند رابطه این دو شریک بزرگ تجاری را در درازمدت نابود سازد و تاثیرات خود را بر اقتصاد جهان نمایان کند.
هدف اصلی تحقیق:
بررسی تاثیرات سیاست های مداخله گرایانه روسیه بر تعاملات سیاسی- امنیتی روسیه و اتحادیه اروپا (۲۰۱۴).
اهداف فرعی تحقیق:
بررسی تاثیر سیاست های مداخله گرایانه روسیه بر تحریم های اقتصادی اتحادیه اروپا بر علیه روسیه؛
بررسی تاثیر سیاست های مداخله گرایانه روسیه بر تعاملات اقتصادی و تجاری روسیه و اتحادیه اروپا (۲۰۱۴) و تحلیل آثار این روند بر مناسبات جهانی و روابط بین المللی.
نهادها و سازمان هایی که می توانند به نحوی از انحاء از نتایج این تحقیق بهره مند شوند عبارتند از: وزارت امور خارجه ایران، روسیه و اوکراین، مرکز مطالعات قوه قضائیه، نهاد ریاست جمهوری، مرکز تحقیقات سیاسی و امور دیپلماتیک وزارت کشور، نهادهای سیاسی و ریاست جمهوری اکراین، مراکز مطالعاتی اتحادیه اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو، اساتید، محققان و دانشجویان علوم سیاسی و پژوهشگران روابط بین الملل و حقوق بین الملل و سایر علاقمندان.
سوال اصلی تحقیق را می توان در قالب زیر مطرح نمود:
تاثیر سیاست های مداخله گرایانه روسیه بر تعاملات سیاسی – امنیتی روسیه و اتحادیه اروپا (۲۰۱۴) چه بوده است؟
سوالات اصلی تحقیق را می توان در قالب های سئوالات فرعی زیر مطرح نمود:
تاثیر سیاست های مداخله گرایانه روسیه بر تحریم های اقتصادی اتحادیه اروپا بر علیه روسیه چیست؟
تاثیر سیاست های مداخله گرایانه روسیه بر تعاملات اقتصادی و تجاری روسیه و اتحادیه اروپا (۲۰۱۴) چیست و این روند بر مناسبات جهانی و روابط بین المللی چه تاثیری خواهد گذاشت؟
مفروض ها
اقدامات روسیه در انضمام بخشی از خاک اوکراین به خود اقدامی مداخله گرانه و مخالف موازین حقوق بین الملل است.
اقدامات مداخله گرانه روسیه در اوکراین، می تواند تعاملات این کشور با اتحادیه اروپا را به ویژه در بعد امنیتی به صفر نزدیک کند.
فرضیه های پژوهش
سیاست های مداخله گرایانه روسیه موجب کاهش تعاملات سیاسی- امنیتی روسیه و اتحادیه اروپا (۲۰۱۴) و کمرنگ شدن طرح عضویت روسیه در اتحادیه اروپا گردیده است.
سیاست های مداخله گرایانه روسیه موجب افزایش تحریم های اتحادیه اروپا بر علیه روسیه و انزوای سیاسی و اقتصادی آن به دنبال کاهش مبادلات تجاری و سیاسی بین دو نظام خواهد شد.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

    1. سابقه تحقیق (بیان مختصر سابقۀ تحقیقات انجام شده در بارۀ موضوع ونتایج به دست آمده در داخل وخارج ازکشور، نظرهای علمی موجود دربارۀ موضوع تحقیق)

با توجه به جدید بودن موضوع، تاکنون تحقیق و مقاله ای که در زمینه سیاست های مداخله گرانه روسیه در اوکراین و تاثیر تحولات آن بر روابط و تعاملات روسیه با اتحادیه اروپا به طور جامع به مطالعه پرداخته باشد، انجام نشده است. هدفی که تحقیق حاضر درصدد پرداختن به آن است.
در خصوص پیشینه تحقیق، می توان به موراد زیر اشاره نمود:
بهرامی، محمد رضا، ۱۳۹۰، سیاست خارجی روسیه در قبال اتحادیه اروپا، مطالعات منطقه آسیای مرکزی و قفقاز (اوراسیا)، پاییز ۱۳۹۰.
منتظران، احمد، ۱۳۹۳، رفتارشناسی سیاسی روسیه در عرصه تحولات جدید بین المللی، مطالعات منطقه آسیای مرکزی و قفقاز (اوراسیا)، بهار ۱۳۹۳.
همان طور که ملاحظه می شود، با توجه به جدید بودن موضوع، تاکنون تحقیق و مقاله ای که در زمینه سیاست های مداخله گرانه روسیه در اوکراین و تاثیر تحولات آن بر روابط و تعاملات روسیه با اتحادیه اروپا به طور جامع به مطالعه پرداخته باشد، انجام نشده است. هدفی که تحقیق حاضر درصدد پرداختن به آن است.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

    1. نظر استاد راهنما: (این قسمت حتما می بایست توسط استاد راهنما تکمیل شود.)

۱ – ۷. جنبه نوآوری و جدید بودن تحقیق در چیست؟ با توجه به این که سیاست های مداخله جویانه روسیه در اروپا بعد از سال ۲۰۰۰ میلادی برای اولین بار در اکراین مطرح شده و این پدیده جدید می باشد تاکنون کارپژوهشی چندانی در این خصوص انجام نشده است.
۲ - ۷. آیا تحقیق حاضر منجر به ارائه مقاله، اختراع و یا نوآوری خواهد شد؟ بله مقاله علمی پژوهشی
امضاء استاد راهنما
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
* - تحقیق بنیادی: پژوهشی است که به کشف ماهیت اشیا، پدیده ها وروابط بین متغیرها، اصول، قوانین وساخت یا آزمــایش تئوری ها ونظریه ها می پردازد وبه توسعۀ مرزهای دانش رشتۀعلمی کمک می نماید.
- تحقیق نظری : نوعی پژوهش بنیادی است و ازروش های استدلال وتحلیل عقلانی استفاده می کند و برپایۀ مطالعات کتابخانه ای انجام می شود.
- تحقیق کاربردی: پژوهشی است که بااستفاده از نتایج تحقیقات بنیادی به منظور بهبود وبه کمال رساندن رفتارها،روشها،ابزارها وسایل، تولیدات، ساختارها والگوهای مورد استفادۀ جوامع انسانی انجام می شود.
- تحقیق عملی: پژوهشی است که با بهره گرفتن از نتایج تحقیقات بنیادی وبا هدف رفع مسائل ومشکلات جوامع انسـانی انجـام می شود.

    1. روش کار

الف. روش تحقیق (به طور کامل و جزء به جزء درج گردد):
روش پژوهش تحلیلی توصیفی بر مبنای مطالعه کتابخانه ای می باشد.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...