هر نوع تبلیغاتی که هدف از پخش یا نشر آن فروش و کسب سود یا ترغیب مردم به سرمایه ­گذاری در پروژه­ های اقتصادی، بانک­ها یا مؤسسات مالی و اعتباری و… است.
فرهنگی- اجتماعی:
هر نوع تبلیغاتی از سوی مؤسسات خصوصی یا دولتی که با هدف ارتقای فرهنگ عمومی جامعه، ترویج ارزش­های فرهنگ ایرانی و اسلامی و آموزش مستقیم یا غیر مستقیم رفتارهای شهروندی در سطح شهر نصب می­گردد. در این نوع تبلیغات هدف کسب سود مادی نیست.
سیاسی:
تبلیغاتی که خط مشی سیاسی کشور را مشخص می­ کند. در این پژوهش تبلیغاتی که حاوی سخنان سران جمهوری اسلامی مانند امام خمینی، مقام معظم رهبری، یا شامل سخنان شهدا یا بخشی از وصیت­نامه­ی آن­هاست مدنظر است. همچنین تبلیغاتی که به­منظور ارتقای مشارکت سیاسی در برهه­ی زمانی خاص در سطح شهر نصب می­گردد؛ مانند تبلیغات انتخاباتی، صحنه­هایی از راهپیمایی­های مردم، یا موضوعات پیرامون دفاع مقدس و…
مذهبی: شامل تبلیغاتی است که به نشر ارزش­های مذهبی دین اسلام می ­پردازد.مانند تبلیغات حاوی آیات قرآن، روایات واحادیث ائمه(س)، اشعار مدح و منقبت ائمه،صلوات و…
موضوع یا محتوای تبلیغ:
منظور از موضوع تبلیغ، محتوا و مضمون اصلی پیام تبلیغی است که برای معرفی آن کالا یا خدمات مربوط به­آن تهیه شده است. موضوع تبلیغ شامل این زیرمقوله­ها است:

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

پوشاک و لوازم بهداشتی و آرایشی:
کلیه تبلیغات مرتبط با نظافت، زیبایی، لطافت و آراستن ظاهر مانند تبلیغ صابون، شامپو، کرم، عطر و ادکلن، نرم کننده­ها و… مدنظر است. همچنین تبلیغ کالاهای پوشیدنی و لوازم شخصی و زیورآلات و… مانند: تبلیغ انواع پوشاک اعم از کت و پیراهن و شلوار و ملزومات آن مثل کفش، کلاه، ساعت مچی و…
مواد خوراکی:
شامل تبلیغ کالاهای خوراکی­ای که به­عنوان غذای اصلی یا غیراصلی مورد استفاده قرار می­گیرند. مانند: انواع ماکارونی، برنج، تن ماهی و غذای غیراصلی مانند انواع تنقلات، دسرها، نوشیدنی­ها و…
لوازم خانگی:
شامل تبلیغ وسایلی است که در منزل استفاده ­می­ شود و به سه دسته­ی کالاهای بادوام مثل ماشین لباسشویی، یخچال، فرش و…، کالاهای کم­دوام مثل انواع لامپ، انواع قابلمه تفلون، باطری و…و کالاهای به­نسبت بادوام مانند انواع بلور وشیشه و چینی و آرکوپال و… تقسیم می­ شود.
لوازم الکترونی شخصی:
شامل تبلیغات لوازم الکترونی فردی مثل تلفن همراه و ملزومات آن مانند شارژ اعتباری تلفن همراه، تبلت، لپ­تاپ و ملزومات آن مانند اینترنت و اتومبیل یا لوازم وابسته به­آن مانند روغن موتور و لاستیک و…
مکان­های تفریحی:
شامل تبلیغات رستوران­های سنتی و مدرن، باشگاه­های ورزشی، هتل­ها، سرزمین بازی، فروشگاه­، تئاتر و سینما، مکان­های تفریحی و…
مکان­های آموزشی:
شامل تبلیغات مجتمع­های آموزشی، مدارس غیردولتی، مؤسسات کنکور، آموزشگاه موسیقی و…
پروژه­ های ساختمانی:
شامل تبلیغات پروژه­ های ساختمانی یا ساخت وساز خصوصی یا دولتی و یا دعوت به مشارکت در آن طرح­هاست.
بانک و بیمه و مؤسسات مالی و اعتباری:
شامل تبلیغات خدماتی بیمه­ها یا بانک­ها یا دعوت به مشارکت در طرح­های بانکی مانند حساب قرض الحسنه و … است.
آیات و روایات و سخنان بزرگان: شامل آیات قرآن مجید یا احادیث ائمه اطهار(ع)، سخنان رهبری، افراد سرشناس جمهوری اسلامی، وصیت­نامه یا سخنان شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی و… می­باشد.
آموزش مسائل اجتماعی و حقوق و تکالیف شهروندی: شامل آموزش قوانین راهنمایی و رانندگی، توجه به حفاظت و پاکیزگی محیط زیست، آموزش برخورد والدین با فرزندان و… می­باشد.
تبلیغات مناسبتی: تبلیغاتی که به مناسبت­های فرهنگی یا مذهبی یا تجاری در شهر نصب می­ شود. مانند تبلیغات مناسبتی نوروز، ایام فاطمیه، نمایشگاه کتاب، نمایشگاه لوازم خانگی و…
سایر: کلیه موضوعاتی که در هیچ­یک از مقولات بالا نمی­گنجد.
ارزش­های فرهنگی ایرانی- اسلامی برجسته در تبلیغ:
احترام به والدین و خانواده دوستی:
شامل تبلیغاتی است که حاوی پیام احترام گذاشتن به والدین و سالمندان است. مثل دست­بوسی، محبت به والدین و… همچنین نشان دادن روابط صمیمی و گرم خانواده متشکل از پدر، مادر، فرزندان و… مثل محبت کردن اعضای خانواده به­یکدیگر، هدیه خریدن و…
تقویت روحیه­ی تلاش و امید و همکاری:
نشان دادن روابط صمیمی و همکاری متقابل میان دو یا چند نفر دوست یا همکار، نمایش امید به آینده و تأکید بر روحیه جهادی و تلاش مضاعف. مانند تبلیغات مناسبتی نوروز که علاوه بر نمایش امیدواری بر تلاش و کوشش دوباره تأکید می­ کند.
تشویق به رعایت اخلاق اسلامی:
تأکید تبلیغات در تصویر و متن بر انجام کار نیک و تشویق به داشتن صداقت در گفتار و رفتار، نفی دورویی، عدم سوءاستفاده از اعتماد متقابل و نشان دادن اعتماد و اطمینان انسان­ها به یکدیگر.
مسئولیت­ پذیری:
نشان دادن احترام به حقوق فردی و اجتماعی سایر شهروندان و پذیرفتن عواقب مسئولیت کاری که فردی انجام داده است. و تشویق افراد به مسئولیت­ پذیری و رعایت حقوق سایر شهروندان. مانند رعایت بهداشت محیط و نریختن زباله.
احترام به قانون راهنمایی و رانندگی:
نشان دادن نحوه­ رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی و عواقب ناشی از عدم رعایت آن.
حمایت از تولید ملی و سرمایه ایرانی:
نمایش حمایت از تولید داخلی و ارزش نهادن بر کار و فعالیت ملی، به­ طور مستقیم با شعار یا طرح و عکس یا به­ طور غیرمستقیم در قالب شعار غیرمستقیم.
تشویق به مشارکت سیاسی- اجتماعی:
تشویق مردم به مشارکت سیاسی یا مشارکت اجتماعی مثلاً دعوت از مردم برای شرکت در انتخابات، تجمع­های سیاسی، یا دعوت به ترک دخانیات با حاضرشدن در مکانی، یا تشویق به درختکاری و…
تشویق اصلاح الگوی مصرف و صرفه­جویی:
دعوت به صرفه­جویی و اصلاح کردن مصرف بی­رویه، مانند تشویق به صرفه­جویی در مصرف آب و گاز و…
سایر: کلیه موضوعاتی که در هیچ­یک از مقولات بالا نمی­گنجد.
ارزش­های بیگانه با فرهنگ اسلامی(ارزش­های سرمایه­داری)
مصرف گرایی و گرایش به مادیات: تبلیغ هر کالایی مصرف­گرایی را با خود به­همراه دارد که ذات تبلیغات است، اما اینجا مقصود از مصرف­گرایی، تشویق به مصرف کالاهای بی­دوام یا کم­دوام که برای رفع نیاز آنی مخاطب تبلیغ می­گردد مقصود است کالایی که پس از خرید یا کاملاً به مصرف می­رسد نظیر خوراکی­ها، مواد شوینده و بهداشتی-آرایشی یا دوام چندانی ندارد مانند پوشاک. یا تبلیغ خدماتی که تنها دربازه­ی زمانی مشخصی قابل استفاده است نظیر هزاران لبخند بهاری همراه اول که دعوت به مصرف بیشتر برای جمع امتیازات بیشتر می­ کند و…گرایش به مادیات نیز در همین مقوله گنجانده شد.تبلیغاتی نظیر تشویق بانک­ها به سپرده­گذاری برای سود بیشتر یا قرعه کشی حساب­های قرض الحسنه و… تبلیغاتی با ارزش مادی­گرایی محسوب شده ­اند.
تجمل گرایی: تشویق به خرید کالاهای لوکس یا تجملی یا کالاهایی که جزو نیازهای دستِ­چندمِ افراد محسوب شده و بود ونبودشان در زندگی قرد تأثیر بسزایی ندارد. مانند مبل­های سلطنتی، ساعت­های بسیار لوکس و گران­قیمت، گوشی­های لمسی، تبلت­های متفاوت و…
لذت­گرایی و رفاه­طلبی: کالاهایی که در تبلیغ آن از عباراتی چون «لذت ببرید»، «لذیذترین» و عباراتی از این دست استفاده شده یا در عکس و طرح خود شخص یا اشخاصی را در حال لذت بردن از تفریح و… نشان می­دهد. مانند تبلیغ بستنی توسط فردی که در حال لذت بردن از آن است. همچنین تبلیغاتی که در حال نشان دادن تفریح و استراحت و راحت طلبی است.

    1. جنسیت در عکس یا طرح تبلیغ:

زن: در عکس یا طرح فقط زن یا زنان (دو نفر یا بیشتر) دیده شوند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...