۵- پوآر

 
 

۶- قیف شیشه‌ای کوچک

 
 

۷- کاغذ صافیwhattman1

 
 

۸- لوله آزمایش

 
 

۹- استوانه مدرج ۱۰۰ml

 

بخش دوم
روش کار
۳-۲-۱٫ جمع‌ آوری نمونه‌ها
تعداد ۳۰ گیاه اسطوخودوس هم سن و هم اندازه از نوع Lavandula angustifolia و ۳۰ گلدان هم اندازه خالی جهت کاشتن و ۳۰ کیلوگرم خاک (به ازا هر گلدان ۱ کیلوگرم در آذر ماه سال ۹۲ خریداری شد. با توجه به حد مجاز سرب وکادمیوم موجود در خاک بر اساس استاندارد EPA(2003) بر حسب ppm مقدار ۰۳/۰ گرم سرب (Pb(No3)2، ۰۰۵/۰ گرم کادمیم در هر کیلوگرم خاک لازم بود که برای کادمیم به این صورت عمل کردیم:
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

از محلول ۱۰۰۰ppm Stock(Cd) موجود در آزمایشگاه طبق محاسبات برای یک ظرف ۶۰ میلی‌لیتری:
V×۱۰۰۰=۶۰cc×۰٫۰۰۵ V=0.3cc
برای ۳۰ گلدان معادل ۳۰=۹cc×۰٫۳ کادمیم با پیپت ژوژه ۳ml که از قبل در آون خشک شده بود برداشتیم و در ۳ بالن ۱۰۰۰ میلی‌لیتری با آب دیونیزه به حجم رساندیم.
برای افزودن آلاینده سرب از نیترات سرب خالص (مرک) که به صورت جامد است به صورت زیر عمل نموده:
۰٫۰۳×۳۰=۰٫۹gr
۰٫۹گرم نیترات سرب خالص جامد ساخت شرکت مرک آلمان را در ظرف ۶۰ سی‌سی ریختیم و بعد در سه بالن ژوژه ۱۰۰۰ سی‌سی به حجم رساندیم و در هر گلدان حاوی یک کیلوگرم خاک به میزان ۱۰۰ سی‌سی از آن را (۱۰۰سی‌سی معادل میزان آب لازم برای آبیاری) اضافه نمودیم تا شرایط محیطی را با خاک‌های مناطق آلوده حاصل از افزایش آلاینده‌های زیست محیطی مشابه‌سازی کرده باشیم. همچنین به نسبت ۱ به ۱۰ به خاک گلدان‌ها تفاله چای سبز و سیاه اضافه نمودیم (برای افزایش قدرت گیاه پالایی) خاک مورد نظر را بعد از دو روز آنالیز نموده تا از جذب فلزات سنگین درون خاک اطمینان حاصل شود. برگ‌ها و ریشه‌های گیاهان اسطوخودوس در گلدان‌های مورد نظر را در فواصل زمانی (۰،۱۰،۲۰،۴۰،۶۰) روز بعد از اضافه نمودن آلاینده‌ها جمع‌ آوری نمودیم. در ضمن جهت آبیاری این گیاهان از آب مقطر استفاده شد.
۳-۲-۲٫ تهیه محلول‌ها
۱- تهیه محلول ۱۰% اسید نیتریک (V/V)
ابتدا از محلول ۶۵% اسیدنیتریک مرجع با بهره گرفتن از معادله m1v1= m2v2 به میزان lit1 محلول ۱۰% اسیدنیتریک تهیه می‌کنیم. در یک بشر ۱ لیتری در حدود ۸۰۰ ml آب دیونیزه ریختیم سپس طبق محاسبه بالا۱۵٫۳۸۴ ml اسیدنیتریک ۶۵% با بهره گرفتن از استوانه مدرج اضافه می‌کنیم و با آب دیونیزه به حجم رسانده و به خوبی با بهره گرفتن از هم زن شیشه‌ای همگن می‌کنیم. تمامی ‌ظروف شیشه‌ایی مورد استفاده در طول آزمایش را در این بشر قرار داده به مدت ۲۴ ساعت تا به خوبی با اسید شستشو شود، سپس با آب دیونیزه شستیم و نهایتاً بوسیله آون کاملاً خشک کردیم.
۳-۲-۳٫ تهیه استانداردها

  • تهیه استاندارد ۱۰۰ ppm سرب

از محلول stock با غلظت ۱۰۰۰ ppm با بهره گرفتن از معادله m1v1=m2v2، cc250 محلول ۱۰ ppm سرب ساختیم به این ترتیب که میزان ۵/۲ سی‌سی از محلول استوک را با بهره گرفتن از پیپت به بالن ژوژه منتقل کردیم و با آب دیونیزه به حجم ۲۵۰ سی‌سی رساندیم.
سپس از این محلول با بهره گرفتن از همان فرمول بالا استانداردهای زیر را تهیه می‌کنیم.
m1v1=m2v2
۱- استاندارد o.5ppm سرب ۱۰۰×v1=0.5×۱۰۰ m1v1=m2v2 v1=0.5cc
۲- استاندارد ۱ppm سرب ۱۰۰×v1=1×۱۰۰ m1v1=m2v2 v1=1cc
۳- استاندارد ۲ppm سرب ۱۰۰×v1=2×۱۰۰ m1v1=m2v2 v1=2cc
۴- استاندارد ۳ppmسرب ۱۰۰×v1=3×۱۰۰ m1v1=m2v2 v1=3cc
۵- استاندارد ۵ppm سرب ۱۰۰×v1=5×۱۰۰ m1v1=m2v2 v1=5cc
۶- استاندارد ۱۰ppm سرب ۱۰۰×v1=10×۱۰۰ m1v1=m2v2 v1=10cc
مقادیر حجم‌های بدست آمده بالا را داخل بورت ریخته و سپس به بالن ژوژهcc 100 منتقل می‌کنیم. نهایتاً با آب دیونیزه به حجم رساندیم به خوبی تکان دادیم تا یکنواخت شد.
تهیه استاندارد کادمیوم:
با بهره گرفتن از محلول ۱۰۰۰ppm stock کادمیوم استانداردهای ppm1/0، ۲/۰، ۵/۰،۱،۲،۵ کادمیوم را مطابق روش سرب تهیه کردیم.
۳-۲-۴٫ آماده‌سازی نمونه‌های خاک در ۲۹ گلدان حاوی خاک آلوده تعداد ۲۹ عدد گیاه اسطوخودوس کاشتیم و یک گلدان حاوی خاک آلوده را بدون کاشتن گیاه به عنوان شاهد نگه داشتیم و نمونه شاهد به عنوان نمونه روز صفر تعریف شد.
نمونه‌های خاک را که به طور تصادفی از عمق ۰-۲۵cm جمع‌ آوری شده بود ابتدا هموژن و سپس به صورت جداگانه در‌ هاون صیقلی به خوبی پودر شد و سپس ۱ گرم از آن وزن و در بشر ریخته شد و به مدت حدود ۲ ساعت برای خشک شدن در آون با دمای ۸۰ درجه قرار گرفت و بعد از آن ۱ گرم از نمونه خاک در بوته چینی ریخته و به آن اسید نیتریک ۶۵% و اسید هیدروکلریک غلیظ اضافه شد و روی هیتر قرار گرفت. پس از ۲ ساعت از روی هیتر برداشته و در دمای محیط قرار داده شد تا خنک شود و در بالن به حجم ۲۵ml با اسید نیتریک ۱۰% به حجم رسید. نمونه پس از صاف شدن با بهره گرفتن از کاغذ صافی واتمن ۱ جهت اندازه‌گیری سرب و کادمیم توسط دستگاه جذب اتمی‌آماده شد. (۹)
۳-۲-۵٫ آماده‌سازی نمونه‌های برگ و ریشه
در آزمایشگاه ابتدا برگ‌ها و ریشه‌ها را که جمع‌ آوری کردیم را به مدت ۲ ساعت در آون با دمای ۸۰ درجه سانتیگراد برای خشک شدن قرار داده شد. پس از خشک شدن نمونه‌ها، ۱ گرم از برگ درون بوته چینی ریخته و به آن ۱۵ml اسیدنیتریک ۶۵% و ۵ml اسید پرکلریک غلیظ اضافه شده و روی هیتر قرار گرفت. پس از حدود ۲ ساعت بوته چینی حاوی نمونه که به صورت مایعی شفاف در آمده از روی هیتر برداشته و در دمای محیط خنک شد. ۱ گرم از ریشه را نیز در بوته ریخته و به آن ۱۵ml اسید نیتریک ۶۵% و اسید کلریک غلیظ اضافه شده و روی هیتر قرار گرفت. پس از حدود ۲ ساعت بوته چینی حاوی نمونه که به صورت مایعی شفاف در آمده از روی هیتر برداشته و در دمای محیط خنک شد.
پس از صاف شدن با کاغذ واتمن ۱ نمونه‌ها را در بالن ۲۵ml و با اسید نیتریک ۱۰ درصد به حجم رساندیم و جهت اندازه‌گیری سرب، کادمیم توسط دستگاه جذب اتمی ‌آماده شد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...