۸۰

۱۵۰

۲۰

۲۰

۲۰

۲۰

۱۰

۵

۳۰۵۰

۱۹۵۰

با در نظر گرفتن کلیدزنی بهینه

حساسیت تعادل بازار به پارامتر در تعادل یک روز
در قسمت قبل برای یک مقدار دلخواه در نظر گرفته شد و با توجه به آن تعادل بازار محاسبه شد. با توجه به حساسیت تعادل در بازار به پارامتر ، در این بخش مقدار آن در بازه‌های مشخصی با توجه به وجود یا عدم وجود کلیدزنی تغییر داده شده و تعادل بازار محاسبه می‌شود. در زمان عدم وجود کلیدزنی، [۳- , ۴-] به عنوان بازه تغییرات این پارامتر و در زمان وجود کلیدزنی بهینه، [۰ , ۵/۱-] بازه تغییرات آن در نظر گرفته شده است. مقدار متغیرهای مسأله نسبت به تغییرات این پارامتر قبل و بعد از کلیدزنی ارزیابی و در شکل‌های ۳-۵ تا ۳-۱۲ آمده است.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

شکل ۳-۵ سطوح مختلف هزینه بهره‌برداری کل شبکه را در به ازای های مختلف برای مالک‌های در روز قبل از کلیدزنی نشان داده است. مشاهده می‌شود که سه سطح برای هزینه کل شبکه با توجه به مقادیر مختلف قابل مشاهده است. ناحیه ۱ که هزینه بهره‌برداری کل شبکه $/h 2750 است و زمانی که و در محدوده ۳- و ۴/۳- قرار داشته باشد پدید می‌آید. در ناحیه ۲، هزینه بهره‌برداری کل شبکه برابر با مقدار $/h 4200 است. در این ناحیه و بین ۴/۳- و ۶/۳- قرار دارند. با کاهش و به سمت ۴- ناحیه ۳ حاصل می‌شود. در این ناحیه هزینه کل شبکه برابر با $/h 4400 است. ناحیه‌های ذکر شده برای هزینه بهره‌برداری کل به ازای مجموعه ذکر شده برای ، حاصل شده است. سطوح دیگر از هزینه‌ها ممکن است به ازای مقادیر دیگری برای این پارامتر حاصل شود.
در شکل ۳-۶ تغییرات سود کل نسبت به مقادیر مختلف پارامتر برای مالک‌های در روز قبل از کلیدزنی مشاهده می‌شود. اگر مقادیر پارامتر برای هر دو مالک بین ۳- و ۴/۳- قرار داشته باشد، مجموع سود مالکین در بازار در سطح $/h 2250 قرار دارد و اگر این پارامترها بین مقادیر ۴/۳- و ۵/۳- قرار داشته باشد سطح سود کل در بازار $/h 2000 است. سطح سود کل بازیگران در بازار زمانی که یکی یا هر دو پارامترهای و از میزان ۵/۳- به سمت ۴- کاهش پیدا کند شکل دیگری به خود می‌گیرد. به طوری که اگر از ۵/۳- کمتر شود ( در یک سطح ثابت و بین ۳- و ۵/۳-) سطح جدیدی برای مجموع سود بازیگران پدید می‌آید. حال اگر به سمت ۴- کاهش پیدا کند، این مجموع نیز کاهش پیدا می‌کند؛ به طوری که برای مقادیر کمتر از ۵/۳- تغییرات هیچ اثری بر سود کل بازیگران نخواهد داشت و تعیین‌کننده مجموع سود مالکین خواهد بود و با کاهش آن به سمت ۴- از مجموع سود مالکین کاسته می‌شود.
شکل ۳-۷ رفتار ژنراتور را در بازار با توجه به تغییرات پارامترهای و نشان می‌دهد. این شکل نشان‌گر وجود سه استراتژی مختلف برای ژنراتور در ارائه پیشنهاد قیمت با توجه به مقدار پارامترهای و است. در سه استراتژی پیشنهاد قیمت، استراتژی اول، قیمت $/MWh 5 می‌باشد که اگر دو پارامتر و هر دو در بازه ۳- تا ۴/۳- قرار داشته باشند، اتخاذ می‌شود. قیمت $/MWh 15 زمانی انتخاب می‌شود که پارامترهای و در بازه ۴/۳- تا ۵/۳- باشند. اگر و از مقدار ۵/۳- کمتر باشند، استراتژی سوم برای پیشنهاد قیمت استفاده می‌شود که در آن قیمت پیشنهادی $/MWh 20 خواهد بود.
شکل ۳-۸ حساسیت قیمت پیشنهادی ژنراتور را در بازار با توجه به تغییرات پارامترهای و نشان می‌دهد. در این شکل مشاهده می‌شود که اگر مقادیر و بین ۳- و ۴/۳- قرار داشته باشند، ژنراتور با توجه به مقدار آن‌ ها قیمتی بالاتر از $/MWh 20 به بازار پیشنهاد می‌دهد ولی با حرکت این پارامتر از مقدار ۴/۳- به سمت ۴- قیمت پیشنهادی ژنراتور در قیمت $/MWh 10 ثابت می‌ماند.
در شکل ۳-۹ قیمت پیشنهادی ژنراتور در بازار مشاهده می‌شود. قیمت پیشنهادی توسط این ژنراتور به مقدار پارامترهای و وابسته نیست و همواره در سطح $/MWh 20 ثابت است.
تغییرات قیمت در شین‌های مختلف با توجه به مقدار پارامترهای و در شکل ۳-۱۰ نشان داده شده است. در هر سه شین شبکه رفتار مشابهی به تغییرات این پارامترها مشاهده می‌شود. برای مقادیر و بین ۳- و ۵/۳-، قیمت در تمام شین‌ها $/MWh 20 خواهد بود. با کاهش پارامتر به سمت ۴- سطح جدیدی پدید می‌آید ( بین -۳ و ۵/۳- و در یک مقدار ثابت) که حساسیتی به تغییرات در بازه ۵/۳- تا ۴- نشان نمی‌دهد. از طرفی کاهش ، قیمت در شین‌ها را (به شرط اینکه بین ۳- تا ۵/۳- باشد) کاهش می‌دهد. اگر مقادیر بین ۵/۳- و ۴- باشد، کاهش بر مقدار قیمت بازار اثرگذار نیست. به طور کلی بیشترین قیمت در شین‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که نزدیک به ۴- و نزدیک به ۳- باشد و کمترین قیمت زمانی است که هر دو این پارامترها بین ۳- و ۵/۳- باشند.
شکل ‏۳-۵ حساسیت تعادل در بازار به تغییرات پارامتر بدون کلیدزنی
شکل ‏۳-۶ حساسیت مجموع سود بازیگران در بازار به تغییرات پارامتر بدون کلیدزنی
شکل ‏۳-۷ حساسیت قیمت پیشنهادی ژنراتور A در بازار به تغییرات پارامتر بدون کلیدزنی
شکل ‏۳-۸ حساسیت قیمت پیشنهادی ژنراتور B در بازار به تغییرات پارامتر بدون کلیدزنی
شکل ‏۳-۹ حساسیت قیمت پیشنهادی ژنراتور C در بازار به تغییرات پارامتر بدون کلیدزنی
شکل ‏۳-۱۰ حساسیت قیمت در شین‌ها به تغییرات پارامتر بدون کلیدزنی
پس از کلیدزنی در شبکه و خروج یک خط، هزینه بهره‌برداری شبکه و قیمت در شین‌ها به صورت شکل‌های ۳-۱۱ و ۳-۱۲ خواهد بود. این شکل‌ها نشان می‌دهند که هزینه بهره‌برداری از شبکه بعد از کلیدزنی بهینه انتقال در سطح $/h 1950 ثابت خواهد بود و با تغییرات پارامتر تغییر نخواهد کرد. قیمت در شین‌ها نیز وضعیت مشابهی خواهد داشت و در سطح $/MWh 20 (کمترین مقدار قیمت با توجه به های مختلف قبل از کلیدزنی) ثابت خواهد ماند. توجه شود که کلیدزنی بهینه انتقال، بازه تغییرات را تغییر می‌دهد، لذا بازه انتخاب شده برای شرایط پس از کلیدزنی متفاوت خواهد بود.
شکل ‏۳-۱۱ حساسیت هزینه بهره‌برداری کل به تغییرات پارامتر با کلیدزنی
شکل ‏۳-۱۲ حساسیت قیمت در شین‌ها به تغییرات پارامتر با کلیدزنی

MESOTS برای شبکه سه شین
پس از بررسی اثرات تغییر پارامتر بر متغیرهای مختلف بازار و همچنین اثرات کلیدزنی بهینه انتقال بر روی هزینه و قیمت در شین‌ها در یک روز، در این قسمت به ازای دلخواه برای هر یک از روزهای یک دوره و بار مختلف در هر روز، متغیرهای مختلف شبکه را بررسی خواهیم نمود. فرض می‌شود که پروفیل بار در هر روز ثابت است. برای تولید ضرایب بار در روزهای مختلف، از اطلاعات بار ماه ژانویه سال ۲۰۱۵ از منطقه PJM استفاده می‌کنیم [۶۵]. ماکزیمم بار ساعتی هر روز را به عنوان بار آن روز فرض می‌کنیم و سپس نسبت بار هر روز به ماکزیمم بار کل دوره، را محاسبه می‌کنیم. به این ترتیب بار هر روز، به صورت مضربی از بار پیک یک ماه مشخص است. این ضرایب را برای ده روز اول در ۲۵/۱، ده روز دوم در ۱ و برای مابقی دوره در ۱/۱ ضرب می‌کنیم تا ضرایب جدید بار به دست آید. به کمک این ضرایب، بار روزانه در طول یک ماه را برای شبکه سه شین مفروض، تولید می‌کنیم. شکل ۳-۱۳ ضرایب بار در طول دوره را نشان می‌دهد. برای تمام روزها و تمام مالکین برابر با ۱- در نظر گرفته شده است. شبکه را با اطلاعات جدید در نظر گرفته و تعادل را در شرایط رقابت کامل و ناقص، همچنین بدون و با کلیدزنی دوره‌ای بهینه انتقال آنالیز می‌کنیم.
شکل ‏۳-۱۳ ضرایب بار در طول دوره
جدول ‏۳–۶ نتایج شبکه سه شین تحت رقابت کامل در یک دوره

بیشینه توان تولیدی ژنراتورها(MWh/h-Day)

بیشینه قیمت در شین‌ها (/MWh$)

بیشینه سود کل ($/h-Day)

هزینه کل ($/h)

حالت

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...