هماتوکریت (Hct)

 

بر حسب درصد

 
 

هموگلوبین (Hb)

 

‌گرم بر دسی‌لیتر (g/dL)

 

۳-۶- آنالیزهای آماری
آزمایش در قالب یک طرح کاملا تصادفی ([۱۳۴]CRD) با شش تیمار و سه تکرار برای هر تیمار، شامل ۱۸ واحد آزمایشی اجرا شد. با در نظر گرفتن هر تانک به عنوان یک واحد آزمایشی، داده‌های آماری به صورت میانگین ± خطای استاندارد گزارش گردیدند. جهت انجام محاسبات آماری از نرم افزار SPSS نسخه ۱۹ استفاده گردید. ابتدا نرمال بودن داده‌ها با بهره گرفتن از آزمون کولموگرونوف- اسمیرنوف بررسی گردید. پس از اطمینان از نرمال بودن داده‌ها و یکنواختی واریانس‌ها، از آزمون تجزیه واریانس یکطرفه (One-Way ANOVA)[135] و آزمون Duncan در سطح احتمال ۵ درصد، جهت بررسی وجود یا عدم وجود اختلاف معنی‌دار بین تیمارها استفاده شد.

( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

فصل چهارم
نتایج و بحث
۴-۱- ویژگی‌های فیزیکوشیمیایی آب
از عوامل محیطی که می توانند بر پاسخ ماهی به محیط پیرامون اثر بگذارند می توان به درجه حرارت، رژیم تغذیه ای، شوری و میزان نور اشاره کرد. عدم تعادل شیمیایی در آب سبب آسیب مستقیم به ماهی از طریق توقف عملکرد فیزیولوژیک مثل تنظیم یونی، عملکرد آبششی و کلیه و تخریب پوشش موکوسی ماهی می شود [۶]. درجه حرارت آب یک عامل زیست محیطی است که بزرگترین اثر را بر رشد، سلامتی و بقای ماهی دارد و بر بازده تغذیه و جذب مواد غذایی و فرآیندهای فیزیولوژیکی موثر است [۱۰]. در این تحقیق میانگین دمای آب محیط پرورش برابر با ۹۰/۳ ±۲۹/۲۰ درجه سانتیگراد بود. اکسیژن محلول به همراه درجه حرارت، سوخت و ساز ماهی را تنظیم می کند و کوچک ترین تغییر در میزان سوخت و ساز یک مجموعه آبزیان، می تواند تغییرات سریعی در غلظت اکسیژن محلول به وجود آورد [۹]. میانگین غلظت اکسیژن در تحقیق حاضر برابر با ۱۵/۰ ± ۶۸/۸ میلی‌گرم در لیتر بود. آمونیاک، تولید نهایی و اصلی متابولیسم نیتروژن در ماهیان استخوانی است که با دما و pH آب رابطه مستقیم دارد [۶]. میانگین آمونیوم آب محیط پرورش در تحقیق حاضر برابر با ۱۵/۰ ±۴۴/۰ میلی‌گرم در لیتر برآورد گردید.
محدوده نتایج حاصل از اندازه‌گیری پارامترهای فیزیکوشیمیایی آب شامل دما، ‌اکسیژن محلول، سختی آب و آمونیاک در جدول شماره ۴-۱ آورده شده است.
جدول ۴-۱ مقادیر پارامترهای فیزیکوشیمیایی آب در طول دوره آزمایش(میانگین ± خطای استاندارد)

 

پارامترها دامنه تغییرات

 

بیشینه

 

کمینه

 

(میانگین ± خطای استاندارد)

 
 

دما (۰C)

 

۲/۲۴

 

۴/۱۶

 

۹۰/۳ ±۲۹/۲۰

 
 

اکسیژن محلول (ppm)

 

۸۴/۸

 

۵۳/۸

 

۱۵/۰ ±۶۸/۸

 
 

pH

 

۹۴/۷

 

۵/۷

 

۲۲/۰ ±۷۲/۷

 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...