یافته های عبداللهی (۱۳۹۰)، نشان داد که سازه توانمندسازی روانشناختی کارکنان شامل پنج بعد مجزا از هم شایستگی، خود مختاری، تاثیرگذاری، معنی دار بودن و اعتماد است که تفاوتهای فرهنگی با ابعاد توانمندسازی رابطه دارد.
ابراهیمی و همکاران (۱۳۹۱)، به بررسی تاثیر اعتماد سازمانی بر تمایل کارکنان در به اشتراک گذاشتن دانش در دانشگاه تربیت مدرس پرداختند که پس از تجزیه و تحلیل پرسشنامه‌ها به این نتیجه رسیدند که ابعاد سه گانه اعتماد سازمانی (اعتماد به قابلیت‌های سازمان، اعتماد به انسجام سازمان و اعتماد به خیرخواهی سازمان) هر کدام تاثیر مثبتی بر تمایل کارکنان در تسهیم دانش دارد.
خمرنیا و همکاران (۱۳۹۱)، در تحقیقی با هدف بررسی رابطه توانمندسازی روانشناختی با آمادگی پذیرش و تحول که در شهرستان نورآباد انجام دادند به این نتیجه رسیدند که تحول سازمانی با سطح تحصیلات ارتباط مثبت معنی داری دارد و همچنین آزمون رگرسیون بین دو مولفه توانمندسازی روانشناختی یعنی شایستگی و تاثیر گذاری با پذیرش تحول سازمانی ارتباط مثبت معنی داری دارد.
فصل سوم
مواد و روش تحقیق

۳-۱- مقدمه

انتخاب روش پژوهش مناسب بستگی به عوامل بسیاری دریک تحقیق دارد. می توان گفت که انتخاب هر روش تحقیق به اعتقادات خاص محقق و شیوه نگرش او به واقعیات، همراه با مقتضیات خاص هر موضوع متکی است در بسیاری از موارد نیز ما به عوامل معین تنظیم و مفهوم سازی مساله مورد تحقیق ما وابسته است. از جمله ویژگیهای مطالعه علمی که هدفش حقیقت‌یابی است استفاده از یک روش تحقیق مناسب می‌باشد و انتخاب روش تحقیق مناسب به هدفها، ماهیت و موضوع مورد تحقیق و امکانات اجرایی بستگی دارد و هدف از تحقیق دسترسی دقیق و آسان به پاسخ پرسش‌های تحقیق است.

۳-۲- روش تحقیق

تحقیق حاضر از لحاظ هدف از نوع کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی، همبستگی می‌باشد و هدف آن تعیین رابطه قابلیت‌های روانشناختی با اعتماد بین فردی و عملکرد کارکنان است. لذا از لحاظ روش گردآوری اطلاعات روش تحقیق مورد نظر پیمایشی و به وسیله پرسشنامه اجرا گردید.

۳-۳- جامعه آماری

جامعه آماری این پژوهش را تمامی کارکنان شرکت گاز استان اردبیل تشکیل می‌دادند. که مشتمل بر ۵۸۱ نفر بودند

۳-۴- نمونه آماری و روش نمونه گیری

جامعه آماری ما در این تحقیق از بین تمامی کارکنان ۲۴ ناحیه شرکت گاز استان اردبیل انتخاب شده است. برای تعیین حجم نمونه نیز از فرمول کوکران۱ استفاده شده است. به این ترتیب که با توجه به نسبت نمونه آماری به جامعه آماری، تعداد نمونه آماری انتخاب می‌شود. حجم نمونه با فرمول تعیین حجم نمونه کوکران تعیین می‌گردد. فرمول کوکران[۶۵] و نحوه محاسبه حجم نمونه به قرار زیر است:

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

P = 5/0 وجود صفت مورد نظر است به طور نسبی
q= 5/0 عدم وجود صفت مورد نظر است به طور نسبی
d=درصد خطاست که در این تحقیق برابر ۵% می‌باشد
t= با بهره گرفتن از جدولt، براساس درصد اطمینان بدست می آید،که برابر اطمینان ۹۵% برابر ۹۶/۱ می‌باشد.
N = تعداد کارکنان شرکت گاز استان اردبیل ۵۸۱ نفر می‌باشد.
n = حجم نمونه طبق فرمول کوکران ۲۳۱ نفر به دست آمد.
عمده این فرمول این است که می توان حجم محیط پژوهش را نیز در آن دخالت داد و به یک نمونه منطقی دست یافت.
‌قلمرو مکانی تحقیق شرکت گاز استان و کارکنان آن (اعم از رسمی- قراردادی و پیمانکاری) و روش نمونه گیری در این پژوهش بصورت روش تسهیم به نسبت بود. پرسش نامه سعی شد که به اکثر کارکنان داده شود و از نظرات اکثر کارکنان محترم شرکت گاز در این تحقیق بهره گرفته شود.

۳-۵- روش گردآوری اطلاعات

مهم‌ترین روش های گردآوری اطلاعات در این تحقیق بدین شرح است:
مطالعات کتابخانه‌ای: در این قسمت جهت گردآوری اطلاعات در زمینه مبانی نظری و ادبیات تحقیق موضوع، از منابع کتابخانه‌ای، مقالات، کتابهای مورد نیاز و نیز از اینترنت استفاده شده است.
تحقیقات میدانی: در این قسمت به منظور جمع‌ آوری داده‌ها و اطلاعات برای تجزیه و تحلیل از پرسشنامه برای اعتماد و رفتار خرید مشتریان طراحی و استفاده گردیده است.
سئوال‌های (گویه‌ها) پرسشنامه‌ها: این بخش از پرسشنامه‌ها شامل ۲ قسمت است:
الف) سوالات عمومی: در سوالات عمومی سعی شده است که اطلاعات کلی و جمعیت شناختی در رابطه با پاسخ‌دهندگان جمع‌ آوری گردد این بخش شامل ۵ سئوال می‌باشد.
ب) سوالات تخصصی: در طراحی این قسمت سعی گردیده است که پرسشنامه‌ها تا حد ممکن کوتاه بوده و به آسانی قابل فهم باشد، و از ارائه سئوالهای منفی پرهیز شود. برای طراحی این بخش از طیف پنج گزینه‌ای لیکرت استفاده گردیده است که یکی از رایج‌ترین مقیاسهای اندازه‌گیری به شمار می‌رود.
اعتماد بین فردی: از دو بعد اعتماد عاطفی و شناختی تشکیل شده است. شکل کلی و امتیاز بندی این طیف به صورت ذیل می‌باشد:
جدول ۳-۱- امتیاز بندی سوالات پرسشنامه اعتماد بین فردی

شکل کلی کاملا مخالفم مخالفم تا حدودی مخالفم نظری ندارم تا حدودی موافقم موافقم کاملا موافقم
امتیاز بندی ۱ ۲ ۳ ۴ ۵ ۶
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...