ماتریس ویژگی چندگانه – مقیاس چندگانه
که با عنایت به روش تایید خبرگان وصاحب نظران، از ۸ نفر اساتید مدیریت دانشگاه جهت اظهار نظر در خصوص روایی پرسشنامه درخواست کمک و همکاری شد و پرسشنامه پس از اصلاح و اعمال نظر خبرگان مورد تایید قرار گرفت. “مزیت روش مزبور آن است که می توان با استفاده فنون آماری مناسب، مانند آزمون دو جمله ای، آزمون میانگین و نیز آمار توصیفی
(فراوانی و درصد، میانگین، میانه و انحراف معیار) به تجزیه و تحلیل کمّی روایی ظاهری و محتوایی ابزار اندازه گیری اقدام نمود و در نتیجه به طور دقیق نشان داد که آیا ابزار مورد
استفاده، از دیدگا ه صاحبنظران دارای روایی منطقی می باشد یا نه (مهرگان و زالی،۱۳۸۵،۱۲).
۳-۵-۲ بررسی پایایی پرسشنامه
روش آلفای کرونباخ
ضریب آلفای کرونباخ توسط کرونباخ ابداع شده و یکی ازمتداولترین روش های اندازه گیری اعتماد پذیری و یا پایائی پرسش نامه هاست. منظور از اعتبار یا پایایی پرسش نامه این است که اگر صفت های مورد سنجش با همان وسیله و تحت شرایط مشابه و در زمان های مختلف مجددا اندازه گیری شوند، نتایج تقریبا یکسان حاصله شود.
ضریب آلفای کرونباخ، برای سنجش میزان تک بعدی بودن نگرشها، عقاید و… بکار می رود. درواقع می­خواهیم ببینیم تا چه حد برداشت پاسخگویان از سوالات یکسان بوده است. اساس این ضریب بر پایه مقیاسها است. مقیاس عبارتند از دسته ای از اعداد که بر روی یک پیوستار به افراد، اشیا یا رفتارها در جهت به کمیت کشاندن کیفیت ها اختصاص داده می شود. رایج ترین مقیاس که در تحقیقات اجتماعی بکار می رود مقیاس لیکرت است. در مقیاس لیکرت اساس کار بر فرض هم وزن بودن گویه ها استوار است. بدین ترتیب به هر گویه نمراتی (مثلا از۱ تا ۵ برای مقیاس لیکرت ۵ گویه ای) داده می شود که مجموع نمراتی که هر فرد از گویه ها می گیرد نمایانگر گرایش او خواهد بود (آلن و ین[۴۵]، ۲۰۰۲).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

بدیهی است هرقدر شاخص آلفای کرونباخ به ۱ نزدیکتر باشد، همبستگی درونی بین سوالات بیشتر و در نتیجه پرسشها همگن ترخواهند بود. کرونباخ ضریب پایایی ۴۵% را کم، ۷۵% را متوسط و قابل قبول، و ضریب ۹۵% را زیاد پیشنهاد کرده (کرونباخ، ۱۹۵۱). برای محاسبه ضریب آلفای کرونباخ ابتدا باید واریانس نمره های هر زیر مجموعه سوال های پرسشنامه (یا زیر آزمون) و واریانس کل را محاسبه کرد. سپس با بهره گرفتن از فرمول زیر مقدار ضریب آلفا را محاسبه کرد.
تعداد زیر مجموعه سوال های پرسشنامه یا آزمون.
واریانس زیر آزمون  ام.
واریانس کل آزمون.
مقدار صفر این ضریب نشان دهنده عدم قابلیت اعتماد و ۱+ نشان دهنده قابلیت اعتماد کامل است (سرمد وهمکاران، ۱۳۷۶).
معمولا آلفای کمتر از ۶/۰پایایی ضعیف و۶/۰ تا ۸/۰پایایی قابل قبول و بالاتر از ۸/۰ نشان دهنده پایایی بالا میباشد. بدیهی است هرچه این عدد به ۱ نزدیکتر باشد بهتر است (سکاران، ۱۳۸۴، ۳۷۵). با توجه به اینکه مقدار آلفا در این تحقیق در اغلب گویه ها و کل پرسشنامه بالاتر از ۸/۰ میباشد لذا از پایایی مطلوب برخوردار است.
جدول مربوط به محاسبه پایایی بشرح ذیل ارائه میگردد و حاکی از ضریب ۹۳۸/۰ برای کل پرسشنامه و میزان پایایی آن است و ضرایب هر گروه از گویه های پرسشنامه میباشد.
جدول۳-۱ گزارش آلفای کرونباخ

شاخص ها میزان آلفای کرونباخ
بعدمنابع انسانی ۸۰۳/۰
بعدفنی و تکنولوژیکی ۸۱۹/۰
بعد عملیاتی ۸۴۴/۰
بعد اقتصادی ۸۰۴/۰
بعدقانونی ۷۱۶/۰
بعدزمان ۸۷۲/۰
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...