فقدان تفکر پیش از عمل

 

Q49 تا Q56

 

وایتساید و لینام(۲۰۰۱)

 
 

خرید آنی

 

Q57 تا Q59

 

برمن و ایوانز(۱۹۹۵)

 

جدول ۳-۱
۳-۵-۲-۳ روائی[۲۹۹] پرسشنامه
روایی از واژهی روا به معنی جایز و درست گرفته شده و روایی به معنای صحیح و درست بودن است. مقصود از روایی آن است که وسیلهی اندازه گیری بتواند خصیصه و ویژگی مورد نظر را اندازه بگیرد. اهمیت روایی از آن جهت است که اندازه گیری‍های نامناسب و ناکافی میتواند هر پژوهش علمی را بی‌ارزش و ناروا سازد. روایی(اعتبار) در اصل به صحت و درستی اندازه گیری محقق برمی‌گردد.(خاکی، ۱۳۸۹، ۲۸۸).
برای تعیین روائی پرسشنامه از شیوه توافق داوران(با عنایت به جمع آوری پرسشنامه استاندارد از دو مطالعه متفاوت روایی سنجی آن مورد نیاز بود) استفاده شده است. بدین نحو که ابزار گردآوری داده‌ها را در اختیار صاحب نظران و محققین قرار دادیم و از آنها خواستیم قضاوت کنند که آیا سئوالات تهیه شده همان چیزی را که محقق در نظر دارد می‌سنجد یا خیر، علاوه بر آن برای تهیه پرسشنامه با استاد راهنما و استاد مشاور تبادل نظر صورت گرفت و از راهنمائی‌های ایشان استفاده شده است. همچنین از روایی سازه(تحلیل عاملی تائیدی) که نتایج آن در فصل چهارم آورده شده نیز استفاده شد که آشکار ساخت پرسشنامه این مطالعه از روایی برخوردار است.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۳-۵-۲-۴ پایائی[۳۰۰] پرسشنامه
پایایی یا قابلیت اعتماد یکی از ویژگی‍های فنی ابزار اندازه گیری است. مفهوم یادشده با این امر سر‌وکار دارد که ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی بدست میدهد.
یک آزمون زمانی دارای پایایی بالایی است که نمره های مشاهدهشده و نمره های واقعی آن دارای همبستگی بالایی باشند. به این معنا که، چنانچه نمره های مشاهدهشده واقعی هر یک از آزمودنیها در آزمودنیها موجود باشند، مجذور همبستگی بین این نمره ها ضریب پایایی آزمون نامیده میشود (خاکی، ۱۳۸۹، ۲۹۳).
پایائی دلالت بر آن دارد که ابزار اندازه‌گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی بدست می‌دهد. دامنه ضریب اعتبار از صفر تا یک است برای تعیین پایایی ابزار اندازه‌گیری شیوه‌های مختلفی وجود دارد از جمله روش اجرای دوباره (بازآزمائی)، روش موازی (همتا)، روش تنصیف (دونیمه‍کردن)، روش کودر، ‌ریچاردسون و روش آلفای کرونباخ.
** برآورد پایایی بر اساس روش بازآزمایی(آلفای کرونباخ)
بر اساس روش بازآزمایی، یک آزمون در دو نوبت برای آزمودنیهای یکسان اجرا میشود و سپس نتایج همبسته میشوند. چنانچه نمره مشاهده شدهای که هر یک از آزمودنیها در دومین آزمون دریافت میکنند، دقیقاً برابر نمره آنها در اولین آزمون باشد و در صورتی که در نمره های مشاهده‌ شده آزمودنیها مقداری واریانس وجود داشته باشد، همبستگی مساوی یک بوده و پایایی کامل است.(خاکی، ۱۳۸۹، ۲۹۷).
مشهورترین ضریب اعتبار از طریق یکبار اجرای آزمون توسط کرونباخ ارائه شده است که به ضریب آلفای کرونباخ معروف است. این روش برای محاسبه هماهنگی درونی ابزار اندازه‌گیری از جمله پرسشنامه به کار می‌رود. در این ابزار پاسخ هر سئوال می‌تواند مقادیر عددی مختلف را اختیار کند.(سرمدو دیگران،۱۳۸۹، ۱۶۹).
رابطه آلفای کرونباخ عبارت است از:

n = تعداد سئوالات
= ضریب آلفای کرونباخ
= انحراف معیار سئوال
= انحراف معیار کل پرسشنامه
دامنه ضریب اعتبار بین صفر و یک می باشد. اعتبارهای کمتر از ۶/۰ معمولاً ضعیف تلقی می شود، دامنه ۷/۰ قابل قبول و بیش از ۸/۰ خوب تلقی می شود. البته هر چه نزدیک شدن ضریب اعتبار به عدد یک بهتر است(اوماسکاران، ۱۳۸۷، ۳۸۵).
پس از تکمیل ۳۰ پرسشنامه آلفای کرونباخ محاسبه شد.
جدول ۳-۲ نتایج آزمون قابلیت اعتماد پرسشنامه

 

آزمون آلفای کرونباخ برای قابلیت اعتماد پرسشنامه میزان اهمیت عوامل

 
 

سوال

 

آیا پرسشنامه طراحی شده دارای قابلیت اطمینان قابل قبولی بوده است؟

 
 

فرضیه های پژوهشی

 

قابلیت اعتماد پرسشنامه تحقیق در حد قابل قبولی است

 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...