۴

۳۹

۲۲۹/۰

با توجه به داده های جدول فوق (۲۲۹/۰=P؛ ª۴۷۳/۱=F؛ ۸۶۹/۰=Wilks’ Lambda). می توان گفت بین عملکرد دو گروه آزمایش و کنترل از لحاظ متغیرهای مورد مطالعه در پیش آزمون شامل (مهارت گوش دادن، مهارت بیان کردن، مهارت خواندن، و مهارت نوشتن) تفاوت معناداری وجود ندارد و دو گروه از نظر میزان برخورداری از متغیرهای مورد مطالعه همگن می باشند و امکان اجرای آزمایش بر روی آن‌ ها وجود دارد.
۴-۳ ب) تحلیل داده ها با توجه به فرضیه های پژوهش
در این پژوهش ۴ فرضیه مطرح گردید. که میزان تأثیر گذاری دو شیوه ی آموزشی (مبتنی بر محیط های تعاملی تجربی و روش رایج تدریس) را بر متغیرهای (مهارت گوش دادن، مهارت بیان کردن، مهارت خواندن، و مهارت نوشتن) دانش آموزان مورد مطالعه در یادگیری مهارت های چهارگانه زبان انگلیسی مورد بررسی قرار می دهد.
یافته های مربوط به این بخش با توجه به نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس[۳۳] و رگرسیون خطی برای آزمون فرضیه گزارش می شود. لازم به توضیح است که در تحلیل کوواریانس نمرات پس آزمون این ۴ مهارت به عنوان متغیر وابسته و نمرات پیش آزمون آن‌ ها به عنوان متغیر کمکی (کوواریت[۳۴]) وارد تحلیل واریانس گردیده است. نکته ی مهمی که در تحلیل کوواریانس باید به آن توجه شود فرض همگنی شیب ها می باشد و در صورتی که فرض خطی بودن یا همگنی شیب های رگرسیون (ضرایب b) رعایت نشود، نتایج کوواریانس صحیح نخواهد بود. زمانی فرض همگنی شیب ها برقرار خواهد بود که میان متغیر کمکی (در این پژوهش پیش آزمون ها) و متغیر وابسته (در این پژوهش پس آزمونها) در همه سطوح عامل (گروه آزمایش و گواه) برابری حاکم باشد. بنابراین در اولین گام، تحلیل فرض همگنی شیب ها مورد آزمون قرار گرفت.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

جدول ۵-۴: خلاصه تحلیل بررسی فرض همگنی شیب های رگرسیونی نمره های پیش آزمون و پس آزمون در سطوح عامل (گروه آزمایش و کنترل)

منبع تغییر

مجموع مجذورات

درجه آزادی

میانگین مجذورات

نسبت F

معناداری

مهارت گوش دادن
پیش آزمون
گروه*پیش آزمون
خطا

۱۹۲/۲
۶۷۴/۱
۸۶/۱۱۸

۱
۱
۴۰

۱۹۲/۲
۶۷۴/۱
۹۷۱/۲

۷۳۸/۰
۵۶۳/۰

۳۹۶/۰
۴۵۷/۰

مهارت بیان کردن
پیش آزمون
گروه*پیش آزمون
خطا

۴۸۵/۰
۸۸۹/۳
۰۶۳/۱۲۷

۱
۱
۴۰

۰۴۸۵/۰
۸۸۹/۳
۱۷۷/۳

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...