مانینوهمکاران (۲۰۱۱)

 

بهره وری در صنایع چین بر اساس رویکرد مقایسه بین اللملی تولید و بهره وری

 

رشد بهره وری نیروی کار در چین بسیار کندتر از آمریکاست که این امر نشان دهنده افزایش شکاف بهره وری بین این دو کشور است.

 
 

شریفمحمدوکرب سری ناوین (۲۰۱۱)

 

پیش بینی تغییرات بهره وری نیروی کار در ساخت و ساز با بهره گرفتن از شاخص pmv

 

نتایج بدست آمده و اطلاعات موجود نشان می دهد داده های بهره وری مشاهده شده با آنچه که توسط شاخص pmv پیش بینی شده است هماهنگی کامل را دارد.

 
 

گالدینورولورنت (۲۰۰۸)

 

تأثیر اقدامات زیست محیطی و تکنولوژی بر روی بهره وری و کارایی کارخانجات، مطالعه موردی کارخانجات تولید مواد غذایی در جنوب شرقی اسپانیا

 

نتایج این تحقیق نشان می دهد سرمایه گذاری اندک بر روی فعالیت های تحقیق و توسعه در مقایسه با با بخش صنعتی، همراه با نیازهای زیست محیطی اخیر و کنترل های محیطی در داخل کارخانجات منجر به تغییرات مهمی در سازمان ها و مدیریت بهره وری آنها شده است.

 

ماخذ : گردآوری محقق
فصل سوم
روش تحقیق
۳-۱- مقدمه
۳-۲- مبانی نظری
۳-۲-۱-سابقه و مفهوم بهره وری
۳-۲-۲- مفهوم والگوهای اندازه گیری بهره وری نیروی کار
۳-۲-۳ -عوامل موثر بر بهره وری نیروی کار
۳-۲-۴-عوامل کاهش دهنده بهره وری نیروی کار
۳-۲-۵-علوم مرتبط با بهره وری نیروی کار
۳-۲-۶- تعریف آسایش حرارتی
۳-۲-۷-روش های تعیین آسایش حرارتی
۳-۲-۸-تنشهای حرارتی و انسان
۳-۲-۳- ۱- تخمین محدوده آسایش
۳-۳- تغییرات بهره وری نیروی کار در بخش ساخت و ساز با بهره گرفتن از شاخصPMV و تصریح مدل
۳-۴- ابزار های گردآوری
۳-۵- روش تحقیق
۳-۱- مقدمه
در این فصل ابتدا به بررسی سابقه و مفهوم بهره وری، الگوهای اندازه گیری بهره وری نیروی کار، عوامل موثر بر بهره وری نیروی کار، علوم مرتبط با محیط کار و سلامت انسان (ارگونومی[۳۳] و بیوریتمولوژی[۳۴] ) و رابطه آنها با بهره وری، روشهایتخمین آسایش حرارتی و تعریف شاخص آسایش حرارتی میانگین آراء پیش بینی شده (PMV) پرداخته و سپس روش تحقیق مورد استفاده بررسی خواهد شد.
۳-۲- مبانی نظری
۳-۲-۱- سابقه و مفهوم بهره وری
از آغاز خلقت بشر تاکنون انسان همواره درصدد بوده تا با توجه به محدودیتهای خاص زمانی و مکانی موجود، از منابع در دسترس حداکثر استفاده را ببرد، بنابراین سابقه بهره وری را باید به قدمت تاریخ بشر پیوند داد.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

مفهوم بهره وری نخستین بار در عقاید و نوشته های اندیشمندان اقتصادی مکتب مرکانتیلیسم مطرح شد، به گونهای که ژان فوراسته[۳۵]مینویسد اولین بار این واژه در کتابی از آگری کولا[۳۶] به نام متالیکا[۳۷] مطرح شده است.
اما در قرن هجدهم فیزیوکراتها نظیر فرانسوا کنه[۳۸]به این واژه مفهوم قدرت تولید کردن دادند. همچنین میتوان از اقتصاددانانی نظیر آدام اسمیت و کارل مارکس نام برد که در ارائه مفهوم مناسب از بهره وری در دنیای معاصر تاثیر موثری داشتند.(اشراقی،۱۳۸۹)
اوایل قرن بیستم آلبرت آفتالیون[۳۹] در مقالهای بهره وری را در مفهوم فعلی آن به کار برد. وی معتقد بود بهره وری را میتوان به عنوان رابطه بین حجم تولیدی که در مدت معین به دست آمده و حجم کامل عواملی تعریف کرد که در جریان تولید به مصرف رسیدهاند (خاکسار ، ۱۳۸۰)
بهره وری به یک معنی نسبت ستانده به نهادهها یا محصول متوسط تولید شده به ازای هر واحد از نهاده است . به عبارت دیگر، بهره وری در واقع میزان نسبی کارایی منابع تولید مانند کار و سرمایه است. در این مفهوم، بهره وری شاخص استفاده موثر، مفید و کارا از منابع گوناگون است (قره باغیان ،۱۳۷۶). در متون اقتصادی، تعاریف متفاوتی برای بهره وری ارائه شده است که همه آنها به گونهای به استفاده صحیح و کارآمد از منابع در راه تحقق اهداف تعیین شده، اشاره دارد.در این متون،بهره وری به عنوان معیار و ابزار سنجش کارایی فعالیتهای اقتصادی قلمداد میشود. چرا که تلاش برای بهبود این شاخص را بخشی از زندگی اقتصادی و اجتماعی تشکیل داده و جنبه های گوناگون زندگی مادی و معنوی را در ارتباط نزدیک با یکدیگر قرار میدهد. بنابراین، بهره وری مفهوم گستردهتری از یک معیار اقتصادی به خود میگیرد.
سازمانهای بین المللی و منطقهای نظیر سازمان بین المللی کار چنین بیان میکند که محصولات مختلف با ادغام چهار عامل اصلی زمین، سرمایه، کار و سازماندهی حاصل میشود. نسبت این عوامل به تولید معیاری برای سنجش بهره وری است. همچنین آژانس بهره وری اروپا بهره وری را درجه استفاده موثر از هر یک از عوامل تولید دانسته و معتقد است که بهره وری یک دیدگاه فکری بوده که همواره میخواهد آنچه در حال حاضر موجود است را بهبود بخشد. مرکز بهره وری ژاپن هدف بهبود بهره وری را به حداکثر رساندن استفاده از منابع، نیروی انسانی، تسهیلات و غیره به روش علمی و با کاهش هزینه های تولید،گسترش بازارها، افزایش اشتغال، کوشش برای افزایش دستمزدهای واقعی و بهبود معیارهای زندگی میداند آن گونه که به نفع کارکنان، مدیران و مصرف کننده باشد.بدین ترتیب در تعاریف ارائه شده، برای مفهوم بهره وری، سه زاویه یعنی افزایش سطح تولید،کاهش به کارگیری عوامل تولید، و مدت زمان مورد نظر، قابل توجه بوده که ترکیب این سه میتواند هدف نهایی بهره وری را بهبود بخشد.
۳-۲-۲-بهره وری نیرویکار
بهره وری عبارت است از به حداکثررساندن استفاده از منابع، نیروی انسانی و تمهیدات به طریق علمی به منظور کاهش هزینه ها و رضایت کارکنان، مدیران و مشتریان. تعاریف دیگر بهره وری را، حداکثر استفاده مناسب از نیرویانسانی به منظور حرکت در جهت اهداف سازمان با کمترین زمان و حداقل هزینه دانسته اند.امروزه، نقش و اهمیت نیروی انسانی در فرایند تولید و ارائه خدمات در جوامع بشری به عنوان مهمترین عامل مشخص شده است .با نگاهی به مراحل تمدن بشری مشخص میشودکه نقش نیرویانسانی از نیرویکارساده به سرمایه انسانی تکامل یافته است، چرا که پیشرفت تکنولوژی بدون تحولات نیرویانسانی فاقدکارایی است. در عصر حاضر دیگر تزریق منابع مالی به عنوان فاکتور اصلی توسعه به شمار نمیآید بلکه تحولات و بهره وری نیرویانسانی با رشد خود سبب ارتقاء سازمانها و به تبع آن توسعه نظام های اقتصادی در جهان میشوند، به نحوی که سرمایه های انسانی میزان سرمایه های مادی را تعیین میکنند .بنابراین رشد بالای بهره وری خصوصاً بهره وری نیروی انسانی همه فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی را تحت تاثیر قرار میدهد .استفاده صحیح از نیرویانسانی به مثابه ارزشمندترین و بزرگترین ثروت هر جامعه به صورت مسئلهای حائز اهمیت مورد توجه دولتها بوده است .به عبارت دیگر میتوان گفت که انسان هم هدف توسعه و هم عامل آن محسوب میشود و تحقق اهداف توسعه تا حد قابل توجهی به نحوه اداره و مدیریت این ثروت و منبع حیاتی بستگی یافته است. بنابراین بهره وری منابع انسانی یکی از رکنهای مهم هر موسسه یا سازمان میباشد.(پدرام ،۱۳۹۰،ص۲۳).
۳-۲-۳-الگوهای اندازه گیری بهره وری نیروی کار
در ادبیات اقتصادی، موضوع بهره وری به دو صورت کلی و جزئی بررسی میشود. بهره وری جزئی انعکاسی از روش بهکارگرفته شده در تولید است و به صورت نسبت ستانده به نهاده (کار، سرمایه و انرژی) قابل اندازه گیری است، درحالیکه بهره وری کلی، آن بخشی از رشد تولید را که نمیتوان به رشد عوامل تولید نسبت داد اندازه گیری میکند. با توجه به موضوع این مطالعه، در اینجا به اختصار به بهره وری جزئی عوامل تولید اشاره میشود.
بهره وری جزئی عواملتولید، نسبت ستانده به یکی از دادههاست. این مفهوم در مقابل بهرهوریکلی یا چندگانه عوامل تولید مطرح میشود و دردو قالب بهره وری متوسط و نهایی عامل تولید بحث انگیز است.
الف) بهره وری متوسط: اگراین نسبت به صورت کسر ساده و نسبت ستانده به یکی از داده ها ارائه شود، متوسط بهره وری عامل یا بهره وری متوسط عامل گفته میشود:
APij =   , i= k , l , E (3-1)
در رابطه فوق APij عبارت است از بهره وری متوسط ، عامل i عبارت است از نیرویکار، سرمایهو انرژی در بخش j ، VAعبارت است از ارزش افزوده بخش j و Fij برابر است با نهاده یا عامل i ( نیروی کار، سرمایه و انرژی) در بخش j . در صورتی که i نماینده عامل نیروی کار باشد، شاخص به دست آمده بهره وری متوسط نیرویکار است و اگر منعکس کننده عامل سرمایه یا انرژی باشد، این شاخص متوسط سرمایه یا انرژی را نشان خواهد داد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...