منبع: هفته نامه برنامه، ۱۳۹۰
قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران (۱۳۹۴-۱۳۹۰)
بند ب ماده ۱۲: توسعه امکانات، فعالیت­های فرهنگی و خدمات زیارتی در قطب‌های زیارتی و گردشگری مذهبی و فراهم نمودن زمینه زیارت مطلوب و اجرای پروژه‌های زیربنایی مورد نیاز در قالب بودجه‌های سنواتی ورزش.
ماده ۱۳: دولت مکلف است به منظور توسعه ورزش همگانی، قهرمانی و توسعه زیرساخت­های ورزشی اقدامات زیر را انجام دهد:
الف ـ اعتبارات تملک دارائی­های سرمایه‌ای و هزینه‌ای مورد نیاز را در ردیف­های مستقل در قالب بودجه‌های سنواتی منظور نماید.
ب ـ اعتبار مورد نیاز برای پرداخت تسهیلات در قالب وجوه اداره شده، یارانه سود و کارمزد و یا کمکهای بلاعوض به متقاضیان بخش خصوصی و تعاونی برای احداث، توسعه  و تکمیل واحدهای ورزشی را در ردیف مستقل بودجه‌های سنواتی پیش‌بینی نماید.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

تبصره: پرداخت هرگونه وجهی از محل بودجه کل کشور به هر شکل به ورزش حرفه‌ای ممنوع است.
ماده۱۴: وزارت جهاد کشاورزی موظف است اراضی ملی غیرکشاورزی به استثناء اراضی واقع در مناطق چهارگانه محیط زیست و خارج از حریم شهرها و محدوده روستاها را که مورد نیاز سازمان تربیت بدنی است، به منظور احداث و توسعه اماکن و فضاهای ورزشی تأمین و به طور رایگان به سازمان تربیت بدنی واگذار نماید. همچنین وزارت مذکور موظف است با تأیید سازمان تربیت بدنی، اراضی با شرایط فوق را که مورد نیاز بخش غیردولتی و تعاونی برای احداث اماکن ورزشی است به قیمت ارزش معاملاتی اعلام‌شده توسط وزارت امـور اقتصادی و دارائی با اولـویت به تعاونی‌های ایثارگران واگذار نماید. تغییر کاربری این قبیل اراضی ممنوع است.
بند ۱۲ و ۱۳ ماده ۱۹ در حوزه دانش آموزان:
۱۲- بهره‌برداری از اماکن ورزشی سازمان تربیت بدنی در ساعات بلااستفاده جهت ارتقاء سلامت جسمی دانش‌آموزان.
۱۳- افزایش سرانه فضاهای ورزشی دانش‌آموزان.
بند ع ماده ۱۹۴: پیش‌بینی مکان­های ورزشی برای جامعه روستایی.
مخارج و سرمایه ­گذاری دولت در ورزش بعد از انقلاب اسلامی (۱۳۹۱-۱۳۵۸)
جهت بررسی وضعیت ورزش و تربیت بدنی در کشور از لحاظ منابع مالی و تعداد اماکن ورزشی، سعی شده است از منابع و اطلاعات قوانین بودجه کل کشور در سال­های مختلف، وزارت ورزش و جوانان و شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور استفاده شود.
بخش عمومی از سه گروه و واحدهای زیر تشکیل شده است:
- کلیه واحدهای دولت مرکزی شامل وزارتخانه­ها و سازمان­های دولتی
- استانداری­ها و دستگاه­های اجرایی در استان­ها
- شهرداری ­ها
علاوه بر بخش عمومی، بخش خصوصی هم در بخش ورزش کشور وجود دارد که عدم وجود اطلاعات در این بخش باعث شده است که مطالعه­ ای در این حوزه صورت نگیرد. بطور کلی ساختار ورزش ایران در نمودار (۴-۳) نشان داده شده است:
شورای عالی ورزش
وزارت ورزش و جوانان
کمیته ملی المپیک
نهادهای مستقل دولتی و عمومی ورزشی
فدراسیونهای ورزشی
هیأت­های ورزشی
بخش خصوصی
باشگاهها
وزارت آموزش و پرورش
معاونت پرورشی
کارشناسان ورزش آموزش و پرورش
ورزش آموزشگاهی
دانشگاه­ها
کارکنان دولت
شهرداری­ های و نهادهای عمومی
نیروهای مسلح
ساختار ورزش در ایران
(منبع: وزارت ورزش و جوانان)
در نمودار بالا، به غیر از شهرداری ­ها، بخش خصوصی و قسمتی از بخش دانشگاهی که در واقع شامل دانشگاه آزاد می­باشد ، بقیه بخش­ها دولتی می­باشد.
در بخش بودجه و منابع مالی، به علت فقدان یا کمبود داده ­های ورزشی شهرداری ­ها و بخش خصوصی، فقط داده ­های بخش دولتی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و در مدل استفاده شده در رساله نیز داده ­های بخش دولت آورده شده است. در مورد تعداد اماکن ورزشی با توجه به اینکه هر بخشی از جامعه چه دولتی چه عمومی و چه بخش خصوصی برای ایجاد اماکن ورزشی باید مجوزهای لازم را اخذ کند، لذا اطلاعات اماکن ورزشی موجود و در حال ساخت در این سه بخش برای سال ۱۳۹۱ مورد بررسی قرار گرفته است.
بودجه کل کشور بر حسب امور، به چهار بخش امور عمومی، امور دفاعی، امور اجتماعی و امور اقتصادی تقسیم می­ شود. امور اجتماعی تا سال ۱۳۸۳ دارای ۱۲فصل بود که عبارت بودند از:
فصل اول: آموزش و پرورش عمومی.
فصل دوم: فرهنگ و هنر.
فصل سوم: بهداشت، درمان و تغذیه.
فصل چهارم: تأمین اجتماعی و بهزیستی.
فصل پنجم: تربیت بدنی.
فصل ششم: عمران شهرها.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...