هزینه سرمایه گذاری

جدول (۲-۲) : هزینه کنترل کننده‌های مختلف [۱۲]

نوع کنترل کننده

قیمت (بر اساس دلار بر کیلوولت آمپر راکتیو)

SVC

۴۰

STATCOM

۵۰

۲-۱-۸ توان راکتیو
توان راکتیو برای بهره‌برداری مطمئن از سیستم‌های قدرت ضروری است. به‌دلیل ملاحظات اقتصادی و محیطی، سیستم‌های قدرت در نزدیکی حدود پایداری خود مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند. پایداری ولتاژ به ‌توانایی یک سیستم قدرت در حفظ ولتاژهای قابل قبول در تمامی شین‌ها تحت شرایط عادی و پس از وقوع حادثه اطلاق می‌شود. پایداری ولتاژ و پشتیبانی توان راکتیو ارتباط بسیار نزدیکی با هم دارند و پشتیبانی مناسب توان راکتیو برای دستیابی به ‌پروفیل و حاشیه پایداری ولتاژ مناسب سیستم قدرت، لازم و ضروری است. در حال حاضر، تمایل به ‌بارگذاری بیشتر خطوط انتقال، امکان وقوع ناپایداری ولتاژ، و در نتیجه ضرورت مدیریت توان راکتیو را افزایش داده است [۱۳].
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۲-۱-۸-۱ فرموله کردن مساله
مسئله پخش بهینه توان راکتیو یک مسئله بهینه‌سازی غیر‌خطی است که شامل یک تابع هدف تعریف شده با محدودیت‌های غیر‌خطی می‌باشد. مسئله پخش بهینه توان راکتیو نیاز به ‌حل معادلات غیر‌خطی، توصیف عملکرد بهینه و یا بهره‌برداری ایمن از سیستم‌های قدرت دارد. به‌طور کلی مسئله پخش بهینه توان راکتیو می‌تواند به‌عنوان مسئله بهینه‌سازی محدود بصورت زیر بیان شود [۱۳].
به‌حداقل رساندن f(x) منوط به ‌اینکه :
g(x)=0 محدودیت برابری
h(x)>=0محدودیت نابرابری
با تبدیل محدودیت‌های برابری و نابرابری به‌ ترم پنالتی و در نتیجه اضافه شده به ‌تابع پنالتی خواهیم داشت:
(۲-۱۱)
(۲-۱۲)
p(x) تابع پنالتی،(x)Ω ترم پنالتی، ρ فاکتور پنالتی
با بهره گرفتن از مفهوم روش پنالتی، مسئله بهینه‌سازی محدود به ‌مسئله بهینه‌سازی نامحدود تبدیل می‌شود. که در آن تابع پنالتی که در بالا شرح داده شده به ‌حداقل رسیده است.
۲-۱-۸-۲ تابع هدف
در حالت کلی، تابع تلفات توان به‌طور معمول مجموعه‌ای به‌عنوان تابع هدف می‌باشد. تلفات توان بصورت زیر بیان می‌شود [۱۳]:
(۲-۱۳)
و اندازه ولتاژ در باس i و j ام
کندوکتانس بین باس‌های i و j
و زاویه ولتاژ در باس i و j ام
تعداد خط انتقال
۲-۱-۸-۳ محدودیت‌های سیستم
محدودیت‌های سیستم برای مسئله پخش توان راکتیو اندازه ولتاژ کنترل شده، توان راکتیو تزریق شده از منابع توان راکتیو و ترانسفورماتور مورد بهره‌برداری می‌باشند. هدف در اینجا به‌‌حداقل رساندن تلفات توان با بهینه‌سازی متغیرهای کنترل در محدوده خود است. بنابراین، بدون نقض در دیگر کمیت‌ها (به‌عنوان مثال مگاوات آمپر خطوط انتقال، اندازه ولتاژ باس بار) در وضعیت عملیاتی سیستم طبیعی رخ می‌دهد. این‌ها محدودیت‌های سیستم می‌باشد که محدودیت‌های برابری و نابرابری را به ‌شکل زیر نشان می‌دهد [۱۳].
محدودیت‌ برابری : پخش بار بصورت زیر می‌باشند.
(۲-۱۴)
(۲-۱۵)
که در آن :
: توان حقیقی تولید شده در باس ام

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...