• بررسی و تحلیل تم و مقایسه­ دو گروه مبتنی بر سیطره­ی جنسیت

دو تن از مشارکت­کنندگان FtM، بعد از دیدن فیلم «آینه­های روبرو»، اثر فرشته طائرپور (۱۳۸۸)، به ترنس­بودگی خود پی برده و اقدام به عمل تغییر جنسیت کرده ­اند.
کد ۱۴۲۷: مواجهه با مفهوم ترنسکشوال از طریق نشریات
مشارکت­کننده­ شماره­ ۸:
«یه روزم یه دختری بود تو دانشگاهمون که من­رو خیلی دوست داشت. یه روز یه مجله آورد تو دانشگاه به اسم خانه­ی آرمانی که اونجا یه مقاله داشت درباره یه بازیگر به اسم فرزانه ارسطو که تغییرجنسیت داده بود و شده بود سامان ارسطو. خوندم دیدم که همه چیش مثل منه. با خودم گفتم که این همه دارن این کارو می­کنن،‌ این­ها گیر دادن به من».
مشارکت­کننده­ شماره­ ۱۲:
«من تو یه روزنامه خوندم که یه مقاله داشت با این تیتر که آنان که در برزخ دو چهره سرگردانند. انگار یه تشت آب یخ ریختی رو من. گفتم عه!!! خودم رو انگار که داشتم می­خوندم. شرح حال خودم بود. خیلی اون شب منقلب شدم. با خودم می­گفتم که پس من که این­جوریم یه مرگیم بوده. هم ناراحت شده بودم و هم خوشحال. ناراحت شده بودم ازینکه چرا من انقدر دیر فهمیدم. چرا من انقدر خودم رو عذاب دادم. و خوشحال ازین­که این قضیه یه راهی داره. یه فرجامی داره».
کد ۱۴۲۸: مواجهه با ترنس­بودگی از طریق نهاد پزشکی
مشارکت­کننده­ شماره­ ۷:
«اولین بار من رفتم انستیتو،‌ یه کمیسیون گذاشتند… برای جلسات روان­درمانی من­رو معرفی کردند… رفتم یه جلسه بهم گفت که بابات حتمن باید یه جلسه بیاد. من که نمی­دونستم ترنس هستم. اونجا گفتند که احتمال ۹۵% ترنس هستی».
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

مشارکت­کننده­ شماره­ ۹:
«رفتم پیش دکتر مهرابی و پروسه درمانمو شروع کردم و نهایتن به این ختم شد که من تی­اس کلاسیک هستم».
مشارکت­کننده­ شماره­ ۱۱:
«هر چقدر که من بزرگتر می­شدم از اطرافیانم بیشتر فاصله می­گرفتم چون می­دونستم که یه مشکلی درون من هست که من نمی­دونم. من خودم رو کشیدم بالا. شروع کردم به خوندن کتاب­های روانشناسی. با روانشناس­های مختلفی تماس گرفتم تا ببینم که واقعا مشکلم چیه. مطالعه کردم. اگه تلاش خودم نبود، خدا به سر شاهده هیچ­کس به من کمک نمی­کرد که ببینه من واقعا مشکلم چیه. تو سن ۱۶ سالگی بودم که اولین بار خودم رفتم پیش یه روانشناس. وقتی درباره حس­های خودم صحبت کردم برگشت بهم گفت که تو همجنس­گرا هستی که همچین حس­هایی داری. من حرفاشو باور نکردم چون من با همجنس­گراها رابطه داشتم. از نزدیک دیده بودم. همجنس­گراها که با جنسیت خودشون مشکلی نداشتند خیلی هم به عنوان یه دختر به خودشون می­رسیدند. موهای دست و پاشون­رو شیو می­کردند. آرایش می­کردند. خیلی دخترونه رفتار می­کردند. ولی من از اینکارا متنفر بودم… پیش یه روانشناس دیگه رفتم که اون به من گفت تو ترانسکشوال هستی. البته من قبلش تو کتاب­های روانشناسی در موردش خونده بودم ولی واقعا نمی­دونستم که من هم ترنس هستم».
۴- ۱۶ تم اصلی شانزدهم: برساخت هویت دوگانه مبتنی بر تعارض بدن با ذهن(روح)
در این پایان نامه و در پژوهش امیرحسینی(۱۳۹۳)،‌ بر دوگانگی ذهن و بدن تبدیل­خواهان پیش از عمل تغییر جنسیت تاکید شده است. حاصل این دوگانگی شکل­ گیری یک هویت دوگانه است که در این تم به ابعاد آن پرداخته می­ شود. تاکید این تم بر آن است که دوگانکی مذکور،‌ در تبدیل­خواهان هر دو گروه،‌ به صورت «تعارض» شکل می­گیرد.

 تم­های فرعی FtM تم­های فرعی MtF 
۱۶۲۰ تجربه­ دوگانگی: جسم زنانه و روح مردانه ۱۶۱۰ تجربه­ دوگانگی: جسم مردانه و روح زنانه
۱۶۲۱ نمود مردانگی در قالب مقاومت در برابر آرایش، برداشتن مو، رنگ مو،‌اندازه­­ی مو به مثابه­ی افکار «زن­بودگی» ۱۶۱۱ نمودِ زنانگی در قالب تجربه­ آرایش
۱۶۲۲ تجربه­ بروز تعارض میان الزامات اجتماعی بیرونی حاکم بر بدن دخترانه در برابر تمایلات و تظاهرات برخاسته از ذهنیت مردانه ۱۶۱۲ تجربه­ بروز تعارضات درونی در فرایند تبدیل­خواهی جنسی: تلاش برای سرکوب زنانگی درونی
۱۶۲۳ نفرت وشرم از اندام­های مادینه­ی جنسی متاثر از کاستی­های بودنِ زنانه نسبت به ذهن مردانه درونی ۱۶۱۳ نفرت از اندام­های نرینه­ی جنسی به مثابه­ی نمودِ زنانگی درونی تجربه شده
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...