برای بررسی نحوه شبیه­سازی رسوب معلق انتقالی سیلاب­ها در نرم افزار GEP 4.3 و مقایسه با مقدار اندازه ­گیری شده ایستگاه هیدرومتری کشکان پلدختر در سیلاب­های با حجم رسوب معلق انتقالی حداقل و سیلاب­های با حجم رسوب معلق حداکثر در ماه­های دی، بهمن، اسفند و فروردین؛ سیلاب­ها با رسوب معلق حداقل و رسوب معلق حداکثر در هر ماه آورده شده است.

( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۴-۱۷-۱ رسوب معلق سیلاب­های ماه دی

رسوب معلق شبیه­سازی شده در سیلاب با رسوب حداقل کمتر و در سیلاب حداکثر بیشتر از رسوب اندازه ­گیری شده در ایستگاه کشکان پلدختر است شکل(۴-۲۴).
(الف)
(ب)
شکل(۴-۲۴)- مقایسه حداقل (الف) و حداکثر(ب) رسوب معلق شبیه­سازی شده اندازه ­گیری شده سیلاب­های ماه دی با نرم­افزار GEP 4.3

۴-۱۷-۲ رسوب معلق سیلاب­های ماه بهمن

رسوب معلق شبیه­سازی شده در سیلاب با رسوب حداقل و در سیلاب حداکثر بیشتر از رسوب اندازه ­گیری شده در ایستگاه کشکان پلدختر است شکل(۴-۲۵).
شکل(۴-۲۵)- مقایسه حداقل (الف) و حداکثر(ب) رسوب معلق شبیه­سازی شده واندازه­گیری شده سیلاب­های ماه بهمن با نرم­افزار GEP 4.3

۴-۱۷-۳ رسوب معلق سیلاب­های ماه اسفند

رسوب معلق شبیه­سازی شده در سیلاب با رسوب حداقل بیشتر و در سیلاب حداکثر کمتر از رسوب اندازه ­گیری شده در ایستگاه کشکان پلدختر است شکل(۴-۲۶).

شکل(۴-۲۶)- مقایسه حداقل (الف) و حداکثر(ب) رسوب معلق شبیه­سازی شده اندازه ­گیری شده سیلاب­های ماه اسفند با نرم­افزار GEP 4.3

۴-۱۷-۴ رسوب معلق سیلاب­های ماه فروردین

رسوب معلق شبیه­سازی شده در سیلاب با رسوب حداقل و در سیلاب حداکثر بیشتر از رسوب اندازه ­گیری شده در ایستگاه کشکان پلدختر است شکل(۴-۲۵).

(ب)
شکل(۴-۲۷)- مقایسه حداقل (الف) و حداکثر(ب) رسوب معلق شبیه­سازی شده اندازه ­گیری شده سیلاب­های ماه فروردین با نرم­افزار GEP 4.3

۴-۱۸ شبیه­سازی رسوب انتقالی هر سیل در ماه­های مختلف با نرم­افزار GEP 4.3

برای اطلاع از نحوه برآورد رسوب معلق مربوط به هر سیلاب در ماه­های مختلف در ایستگاه کشکان پلدختر با بهره گرفتن از نرم­افزار GEP 4.3، نمودار آن­ آمده است.

۴-۱۸-۱ رسوب در سیلاب­های ماه­های دی

رسوب انتقالی سیلاب­های ماه­های دی کمتر از رسوب اندازه ­گیری شده در ایستگاه است شکل(۴-۲۸).
شکل(۴-۲۸)-مقایسه رسوب معلق شبیه­سازی و اندازه ­گیری شده سیلاب­های ماه­های دی با بهره گرفتن از نرم­افزار GEP 4.3

۴-۱۸-۲ رسوب در سیلاب­های ماه­های بهمن

طبق شکل(۴-۲۹) با افزایش دبی جریان میزان رسوب انتقالی از حوزه نیز افزایش یافته است شکل(۴-۲۹).
شکل(۴-۲۹)- مقایسه رسوب معلق شبیه­سازی و اندازه ­گیری شده سیلاب­های ماه­های بهمن با بهره گرفتن از نرم­افزار GEP 4.3

۴-۱۸-۳ رسوب در سیلاب­های ماه­های اسفند

همانطور که در شکل(۴-۳۰) ملاحظه می­ شود با افزایش دبی جریان در سیلاب­ها میزان رسوب انتقالی در ماه اسفند نیز افزایش داشته است، همچنین در سیلاب با حداکثر رسوب معلق در این ماه میزان رسوب معلق شبیه­سازی شده کمتر از رسوب معلق اندازه ­گیری شده است.
شکل(۴-۳۰)- مقایسه رسوب معلق شبیه­سازی و اندازه ­گیری شده سیلاب­های ماه­های اسفند با بهره گرفتن از نرم­افزار GEP 4.3

۴-۱۸-۴ رسوب در سیلاب­های ماه­های فروردین

همانطور که در شکل(۴-۳۱) ملاحظه می­ شود سیلاب­ها با رسوب معلق انتقالی بالا در ماه فروردین رخ داده است و در بیشتر سیلاب­ها رسوب شبیه­سازی شده بیشتر از رسوب اندازه ­گیری شده در ایستگاه است.
شکل(۴-۳۱)- مقایسه رسوب معلق شبیه­سازی و اندازه ­گیری شده سیلاب­های ماه­های فروردین با بهره گرفتن از نرم­افزار GEP 4.3

۴-۱۹ برآورد متوسط رسوب انتقالی سیلاب­ها در نرم­افزارهای GEP 4.3 و HEC RAS 4.1

همان­طور که در جدول(۴-۶) مشاهده می­ شود میزان متوسط رسوب انتقالی شبیه­سازی شده در کل دوره آماری در نرم­افزار GEP 4.3 به متوسط رسوب انتقالی در دوره مشاهداتی نزدیک­تر است، در سیلاب­های ماه­های دی و بهمن نیز در نرم­افزار GEP 4.3 نسبت به HEC RAS 4.1 به مقدار رسوب اندازه ­گیری نزدیک­تر و در رسوب انتقالی سیلاب­های ماه­های اسفند و فروردین در نرم­افزار HEC RAS 4.1 نسبت به GEP 4.3 دارای خطای کمتری می­باشد. در نرم­افزارهای HEC RAS 4.1 و GEP 4.3 متوسط رسوب انتقالی در ماه­های اسفند، فروردین، بهمن و دی دارای بیشترین تا کمترین رسوب انتقالی همچون متوسط رسوب انتقالی دوره مشاهداتی می­باشد.
جدول(۴-۶)-متوسط رسوب انتقالی در ماه­های مختلف در زمان سیلاب­ها با نرم­افزار HEC-RAS 4.1 و GEP 4.3

متوسط انتقال رسوب معلق(تن در روز) متوسط انتقال رسوب دردوره آماری(تن در روز) متوسط انتقال رسوب معلق در ماه­های دی(تن در روز) متوسط انتقال رسوب معلق در ماه­های بهمن(تن در روز) متوسط انتقال رسوب معلق در ماه­های اسفند(تن در روز) متوسط انتقال رسوب معلق در ماه­های فروردین(تن در روز)
متوسط انتقال رسوب معلق در ایستگاه هیدرومتری کشکان پلدختر ۸۵۱/۱۰۳۷۳۰
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...