(بازشدگی ۷۵/۰ سانتیمتر، انقباض جانبی ۵/۱ سانتیمتر و دبی ۲۳/۲ لیتر بر ثانیه)
انقباض جانبی در سازه­های ترکیبی سرریز– دریچه عاملی بر تغییر سرعت در اطراف سازه می­ شود. در حالت سازه­های با انقباض جانبی، مقادیر سرعت­های عرضی در زیر دریچه و روی سرریز در مقایسه با سازه­های هم­عرض بسیار قابل ملاحظه می­باشد به طوری که عاملی برای اختلاط و پیچیدگی جریان در پایین­دست این سازه­ها می­ شود و باعث تفاوت بر الگوی تنش برشی در کف و در نتیجه الگوی آبشستگی در پایین­دست این سازه­ها می­باشد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۴-۳ شبیه­سازی آبشستگی پایین­دست جریان
۴-۳-۱ واسنجی نرم­افزار
جهت واسنجی نرم­افزار در شبیه­سازی آبشستگی، از مدل­های مختلف آشفتگی و تغییر در پارامترهای مختلف رسوب استفاده شد. به منظور انتخاب بهترین مدل تلاطمی (به عنوان واسنجی نرم‌افزار)، مقایسه نتایج پروفیل بستر حاصل از سه مدل آشفتگی LES، k-ε و RNG k-ε صورت گرفت. شکل (۴-۲۰) مقایسه مدل­های تلاطمی نسبت به نتیجه آزمایشگاهی را نشان می­دهد. نتایج نشان می‌دهد که هر سه مدل آشفتگی LES، k-ε و RNG k-ε توانسته‌اند به خوبی پروفیل آبشستگی را شبیه‌سازی نمایند. نگاهی به نتایج نشان می‌دهد که مدل­های RNG k-ε و k-ε حفره آبشستگی و تپه رسوبی تشکیل شده در جلوی حفره را شبیه‌سازی ننمودند، ولی مدل آشفتگی LES در شبیه­سازی عددی آبشستگی، نتیجه بهتری از دو مدل آشفتگی دیگر نشان داده است.
شکل ۴- ۲۰ مقایسه دقت شبیه­سازی حفره آبشستگی با بهره گرفتن از مدل­های مختلف آشفتگی
به منظور واسنجی نرم­افزار همچنین پارامترهای مربوط به مشخصه رسوب تغییر داده شد که تأثیر هر کدام در میزان حداکثر عمق آبشستگی بررسی شد. زمان مدل­سازی­ها برابر و به جز پارامتر مورد نظر، بقیه پارامترها یکسان در نظر گرفته شده است. در ادامه اثرات مربوط به تغییر هر کدام از پارامترها ارائه شده است:
الف) تأثیر مقدار پارامتر شیلدز بحرانی:
جهت بررسی اثر پارامتر شیلدز بحرانی از ۳ مقدار ۰۵/۰، ۱/۰ و ۱۵/۰ استفاده شد. نتایج نشان می‌دهد که افزایش مقدار پارامتر شیلدز بحرانی، منجر به کاهش حداکثر عمق آبشستگی می­ شود. همچنین تأثیر این پارامتر بر حداکثر عمق آبشستگی ناچیز است (جدول ۴-۳).
جدول ۴- ۳ تأثیر پارامتر عدد شیلدز بحرانی بر حداکثر عمق آبشستگی

حداکثر عمق آبشستگی پارامتر شیلدز بحرانی
۰۸۲۸/۰ ۰۵/۰
۰۸۱۹/۰ ۱/۰
۰۷۹۹۹/۰ ۱۵/۰

ب) تأثیر مقدار پارامتر ضریب دراگ:
جهت بررسی اثر پارامتر ضریب دراگ از ۳ مقدار ۵/۰، ۱ و ۵/۱ استفاده شد. نتایج نشان می‌دهد که افزایش مقدار پارامتر ضریب دراگ، منجر به افزایش حداکثر عمق آبشستگی می­ شود. همچنین این پارامتر بر حداکثر عمق آبشستگی تا حدودی تأثیر زیادی دارد (جدول ۴-۴).
جدول ۴- ۴ تأثیر پارامتر ضریب دراگ بر حداکثر عمق آبشستگی

حداکثر عمق آبشستگی پارامتر ضریب دراگ
۰۸۵۱/۰ ۵/۰
۱۰۶۸/۰ ۱
۱۰۷۶/۰ ۵/۱
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...