بهبود فرآیندها و روش های کاری
بهبود استقرار تجهیزات درکارگاه وایستگاه کاری وبهبود طرح استقرار ماشین آلات وتجهیزات
صرفه جویی در بکارگیری نیروی انسانی وکاهش کارهای پرزحمت، خسته کننده وغیر ضروری
استفاده بهتراز مواداولیه، تجهیزات ونیروی انسانی
ایجاد وتوسعه محیط فیزیکی بهتر برای کار
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

طراحی میز کارها وایستگاه های کاری با توجه به اصول اقتصادی حرکات و مهندسی فاکتورهای انسانی
■ دستورالعمل کلی :
هنگامی که هرمشکل ومسئله بررسی شد آنها بایستی معین شده و به طورمنظم ومتوالی آنالیز شوند.چنانچه یک توالی ممکن است به صورت زیر خلاصه شود.
-تعریف مشکل یا مساله
-به دست آوردن همه عوامل مربوط به مشکل
- بررسی عوامل بحرانی اما با اهمیت
- در نظرگرفتن راه های ممکن تصمیم گیری، اینکه چه دنبال شود.
- عمل روی تصمیم گیری
- تعقیب وتوسعه دادن
■ مراحل مطالعه روش :
۱- انتخاب – انتخاب کاری که ضرورت دارد مورد تجزیه و تحلیل و مطالعه قرار گیرد.
۲- ثبت – ثبت کلیه جزئیات روش موجود با مشاهده مستقیم آنها درقالب ابزار ترسیمی مناسب.
۳- بررسی- بررسی دقیق ومنتقدانه اطلاعات جمع آوری شده.
۴- طرح و تدوین- طرح و تدوین مناسبترین روش ممکن بادرنظرگرفتن شرایط واقعی نه کاذب.
۵- تعریف- تعریف روش جدید با توجه به زمان مربوط
۶- اعمال- اعمال روش جدید برمبنای استانداردهای تعیین شده در زمان مجاز آن.
۷- ابقاء- ابقاء استاندارد های جدید به وسیله روش های صحیح کنترل.
اینها هفت مرحله عمده ومهم در کاربرد مطالعه روش هستند که هیچ یک از مراحل را نمی توان حذف کرد و به شرط این که به طور سیستماتیک در مراحل ارزیابی مشکلات وبررسی یافتن راه حل های آنها به کار گرفته شود، موفقیت را تثبیت خواهد کرد.با افزایش مرحله زمان سنجی به عملیات فوق مراحل ارزیابی کار و زمان تکمیل می گردد و معمولا پس از طرح و تدوین روش جدید، عملیات تعیین زمان استاندارد صورت می گیرد.
■ انتخاب کار برای مطالعه و تجزیه و تحلیل:
هنگامی که یک ارزیاب کار و زمان “کاری” را جهت مطالعه کار و روش سنجی انتخاب می کند باید معیارهای مختلفی را در نظر بگیرد و در صورتی که بدون این ملاحظات کار را انتخاب کند بررسی آن مقرون به صرفه نخواهد بود. اهم ملاحظاتی که باید درنظر گرفته شوند عبارتند از:
الف- ملاحظات اقتصادی
ب – ملاحظات فنی
ج – ملاحظات انسانی
الف- ملاحظات اقتصادی- در همه مراحل حائز اهمیت خواهد بود، بدیهی است اگر کاری که دارای اهمیت اقتصادی کمی است مورد مطالعه قرار گیرد یا کاری را که پس از مدت کوتاهی وجود نخواهد داشت در برنامه کارسنجی قراردهید، اتلاف وقت ومنابع است.اولین پرسشی که باید جواب داده شود این است: آیا این کار برای مطالعه ارزش خواهد داشت و یانه؟ آنقدرمنافع می رساند که هزینه های مطالعه کار را جبران کند؟
از معیارهای زیر میتوان جهت این انتخاب کمک گرفت.
وجود گلوگاهها: که موجب بازداشتن سایرعملیات تولید می شود.نظیر حرکت مواد به مسافت های طولانی که درمیان کارگاهها صورت می گیرد.
-عملیاتی که مستلزم استفاده از نیروی انسانی زیاد است و یا عملیاتی که جابجایی دستی و تکراری مواد را در بردارد.
-"عملیات دربرگیرنده کارهای تکراری” عملیات کوتاهی که تعداد زیادی از کارگران بدان اشتغال داشته و تا مدت نسبتا طولانی ادامه دارد.
ب – ملاحظات فنی : که به نظر بدیهی می آید یعنی باید درباره هرکاری پیش از ارزیابی کاروزمان اطلاعات فنی کافی داشت تا در نتیجه مطالعه کار احیانا به کیفیت محصول در اثر عدم آگاهی به نکات فنی صدمه واردنشود.
ج- ملاحظات انسانی: در زمره عوامل با اهمیت در نظر گرفته می شود. عکس العمل های فکری و احساساتی برای بررسی تغییر روش باید پیش بینی شوند.تجربیات پرسنل و شرایط کای آنها باید در نظر گرفته شود.
-برای موفقیت در انتخاب کار مورد مطالعه بهتر است، ابتدا کارهای مشقت زا برای پرسنل و کارهایی که در شرایط کاری نامطلوب در حال اجرا هستند، در اولولیت بررسی قرار گیرند و از این طریق ارزیابی کار وزمان حسن نیت و توانمندی خود برای کمک به پرسنل را اثبات برساند.
۲-۴-۱۸- میزان حمل و نقل انواع محصولات:
میزان و انواع برخی از محصولات حمل و نقل مطابق جدول زیل می باشد که با توجه به نوع محصول زمان تحویل بار ترکیبات نفتی و مواد غذایی و ملزومات پزشکی از اولویت بالایی برخوردارند.
واحد هزار تن

نام محصول میزان حمل محصول در صد به کل کشور
انواع ترکیبات نفتی و شیمیائی ۵۰۶۰۶
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...