دیپلم

تخلیه­ی سینه و رحم و هورمون­درمانی

۱۲

۳۱

کارشناسی

تخلیه­ی سینه و رحم و هورمون­درمانی

۳-۶ نظریه زمینه­ای[۱۴۵]
«نظریه زمینه­ای ابتدا در سال ۱۹۶۷ توسط بارنی گلاسر[۱۴۶] و آنزلم اشتراس[۱۴۷] ابداع شده و در کتاب مشهور آنها تحت عنوان “کشف نظری زمینه­ای” منتشر گردید. آنها این روش را یکی از بنیادی­ترین کشف­های روش­شناختی در علوم اجتماعی قلمداد کرده ­اند که می ­تواند به تولید متقن و باورپذیر منتهی شود»(گلاسر و اشتراس، ۱۹۷۱؛ فیلستید[۱۴۸]،۱۹۷۱: به نقل از محمدپور).
«نظریه زمینه­ای عبارت است از آنچه که به­ طور استقرایی[۱۴۹] از مطالعه پدیده­ای به­دست می ­آید و نمایانگر آن پدیده است. به عبارت دیگر آن را باید کشف کرد، کامل نمود و به­ طور آزمایشی از طریق گردآوری منظم اطلاعات و تجزیه و تحلیل داده­هایی که از آن پدیده نشات گرفته است، اثبات نمود. بنابراین، گردآوری اطلاعات، تجزیه و تحلیل در یک رابطه متقابل با یکدیگر قرار دارند. تحقیق را هرگز از یک نظریه شروع نمی­کنند و بعد آن را به اثبات برسانند، بلکه تحقیق از یک حوزه مطالعاتی شروع می­ شود و فرصت داده می­ شود تا آنچه که متناسب و مربوط بدان است خود رانشان دهد»(استراس و کوربین، ۲۳:۱۳۸۵). «در نتیجه، یافته­های تحقیقی مشتمل است بر تنظیم نظری واقعیت تحت بررسی نه یک سلسله ارقام یا مجموعه ­ای از مطالب به یکدیگر وصل شده باشند»(همان، ۲۴).

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

«نظریه زمینه­ای اصولا برای ساخت نظری­های بنیادی و داده محور کاربرد دارد، اما می­توان از آن برای نقد، بسط و آزمون نظریه­ های صوری نیز استفاده کرد»(محمدپور، ۳۱۴:۱۳۸۹).
«پیش­فرض اساسی نظریه­ای زمینه­ای آن است که مردم محیط خود را درک نموده،‌ شکل داده و نظم می­بخشند،‌ اگرچه این محیط ممکن است از منظر یک ناظر دیگر نامنظم یا غیرمنطقی باشد. واقعیت یک سازه اجتماعی است. به عبارت دیگر جهان روزمره ما یک واقعیت از پیش موجود نیست بلکه خود ما در اعمال و افکارمان به آن شکل داده و به واسطه زندگی در آن واقعی می­نماییم»(ادیب حاج باقری و دیگران، ۲۲:۱۳۸۵)
«نظریه زمینه­ای سه جزء اصلی دارد: مفاهیم، مقولات و گزاره­ها»(سفیری، ۲۹۴:۱۳۸۷). «مفاهیم همان برچسب ذهنی جداگانه به وقایع،‌ حوادث و دیگر موارد پدیده ­ها هستند و مقولات طبقه ­بندی مفاهیم هستند. وقتی مفاهیم با یکدیگر مقایسه می­شوند و به نظر برسد که به پدیده ­های مشابه مربوطند،‌ این مقولات کشف می­شوند. بدین ترتیب مفاهیم در نظمی بالاتر دسته­بندی می­شوند. مقوله مفهومی است که از سایر مفاهیم انتزاعی­تر است»(کوربین و اشتراس، ۶۱:۱۳۸۵).
«گزاره­ها سومین عنصر نظریه زمینه­ای هستند. گزاره­ها نشانگر روابط تعمیم یافته بین یک مقوله و مفاهیم آن نیز بین تحولات ناپیوسته هستند»(ذکایی،‌ ۵۶:۱۳۸۱).
در دستیابی محقق به مفاهیم و مقولات نو و هم­چنین الگوی پارادایمی مناسب،‌ حساسیت نظری و خلاقیت محقق اهمیت بسیاری دارد، به­ طوری که محقق را در کشف مفاهیم و مقولات نو و روابط پنهان بین مقولات و در رسیدن به خط داستان یاری می­ کند.
۳-۷ واحد تحلیل
«واحد تحلیل، واحد اصلی است که مورد مطالعه و تحلیل قرار می­گیرد. در واقع، واحد تحلیل، چیز یا کسی است که ما پیرامون آن مطالعه می­کنیم. در علوم­اجتماعی، اغلب «فرد» واحد تحلیل است. اما برخی اوقات سطوح میانی و کلان (مانند خانواده،سازمان و شهر) و روابط متقابل آن­ها به وسیله­ جمع کردن و دستکاری توصیف­های فردی، تبیین می­شوند. واحد تحلیل می ­تواند در سه سطح فردی(افراد و خانوار­ها)، میانی(گروه­ ها، شرکت­ها ، موسسات و سازمان­ها) و کلان (جوامع شهری و روستایی) انتخاب شود»(صفری شالی،۱۳۸۸: ۱۰۲).
در مجموع، هر محققی باید واحد تحلیل خود را در تحقیق ذکر نموده و بر اساس آن به توصیف و تبیین به­پردازد. «مشخص کردن واحد تحلیل از دو لحاظ حایز اهمیت است: نخست این که آگاهی از دامنه­ ممکن واحدهای تحلیل، به تدوین مسایل تحقیقی جالب و سودمند­تر و هم­چنین روشن ساختن دامنه­ انواع داده ­های مربوط کمک می­ کند. دوم آن­که، اگر در مورد واحد تحلیل خاصی نتوانیم اطلاعات گردآوری کنیم، می­توانیم با حفظ جهت­گیری کلی در مورد مساله تحقیق، واحد تحلیل را چنان تغییر دهیم که داده­هایی درباره آن وجود داشته باشد»(دواس، ۱۳۷۶: ۴۱). مبنای این پژوهش، نه موسسات درمان­گر و نه نهاد­ها یا نظام­های کلان اجتماعی است. در این پژوهش واحد تحلیل فرد است زیرا مبنای معرفت­شناختیِ مورد نظر چنان است که مبتنی بر تجربیات فردیِ تبدیل­خواهان جنسی زن به مرد و مرد به زن است.
۳-۸ تحلیل داده ­ها در روش گرندد تئوری
«تحلیل یعنی ایجاد مقولات مهم و مناسب و معنی­دار همراه با برقراری نوعی و نسبت و رابطه بین آنها. براین اساس تحلیل یعنی کشف الگوهای جدید در داده ­ها و سازماندهی اطلاعات به شکلی معنی­دار»(محمدی، ۱۱۲:۱۳۸۷).
«تحلیل داده ­های کیفی عبارت است از جستجوی الگوها در داده ­ها»(نیومن[۱۵۰]،‌۲۰۰۷: به نقل از محمدپور، ۱۳۸۹). «در این نوع تحلیل،‌ نظریه توصیفی از الگوهاست که می­توان آنها را در داده ­ها یافت»(محمدپور،‌۱۵۰:۱۳۸۹).
«در نظریه مبنایی، تجزیه و تحلیل داده ­ها از سه نوع کدگذاری[۱۵۱] تشکیل شده است. اینها عبارت­اند از: الف) کدگذاری باز[۱۵۲]؛ ب)کدگذاری محوری[۱۵۳]؛ ج) کدگذاری انتخابی[۱۵۴]»(اشتراس و کوربین،‌ ۵۸:۱۳۸۵).
«کدگذاری: استخراج مفاهیم از داده ­های خام بر حسب محتواها و ابعاد»(محمدپور، ۳۲۸:۱۳۸۹).
«مفهوم یا کد: کلمه­ای که به گروه یا طبقه­ای از اشیا، رویدادها و کنش­هایی الصاق می­ شود که در برخی ویژگی­های عمومی مشترک هستند»(کوربین و اشتراس، ۲۰۰۸: به نقل از محمدپور: ۱۳۸۹).
«کدگذاری باز (آزاد): کدگذاری باز را می­توان با درجات مختلفی از دقت و توجه به جزئیات انجام داد. می­توان یک متن را جمله به جمله، خط به خط، ‌یا پاراگراف به پاراگراف کدگذاری کرد یا آنکه یک کد را برای تمام متن در نظر گرفت. این که در یک تحقیق از کدام گزینه­ ها استفاده شود به پرسش تحقیق،‌ داده ­ها،‌ سبک شخصی محقق به عنوان تحلیل­گر و سایر مراحلی که تحقیق طی کرده بستگی دارد»(فیلک[۱۵۵]، ۳۳۳:۱۳۷۸).
«کدگذاری محوری: در این مرحله آن دسته از مقولات که با پرسش تحقیق بیشترین ارتباط را دارند از میان کدهای بوجود آمده و یادداشت­های مربوط به کدها انتخاب می­شوند،‌ پس از انتخاب این مقولات و کدها براساس سوال­هایی که در تحقیق وجود دارد، از میان متن و عبارات به جستجوی شواهد و قرائن برای آنها می­گردند. به منظور ساختار بخشیدن به نتایج به­دست آمده، روابط میان مقوله­ های محوری با بهره گرفتن از پارادایم کدگذاری برقرار می­ شود»(همان: ۳۳۵).
«کدگذاری انتخابی: کدگذاری انتخابی سومین مرحله از کدگذاری است که کدگذاری محوری را در سطح انتزاعی­تر ادامه می­دهد. در این مرحله شکل­ گیری و پیوند هر دسته با سایر گروه­ ها تشریح می­ شود. به­ طوری­که تحلیل از سطح توصیفی فراتر می­رود و خط داستان را تشریح می­ کند»(همان: ۳۳۷).
در این پایان نامه از هر سه شیوه­ مذکور بهره گرفته شده است. در بخش گام­های عملی تحلیل که در پایان این فصل ذکر شده به تشریح کاربستِ شیوه­ کدگذاری در هر مرحله، پرداخته شده است.
۳-۹ گام­های عملی تحلیل در این پژوهش
پس از انجام هر مصاحبه و تایپ آن، مصاحبه­ ها توسط یک متخصص تحلیل مصاحبه مورد نقد و بررسی قرار گرفت؛ از آنجا که محقق تا پیش از این پایان نامه فاقد تجربه­ لازم برای انجام یک مصاحبه بدون سوگیری بود، در هر مرحله از مصاحبه­ ها فرایند بازآموزی[۱۵۶] صورت پذیرفت. محورهای تحقیق از پیش مشخص بود اما با توجه به عدم شناخت کافی نسبت به تبدیل­خواهان جنسی، ضرورت داشت سوالات مصاحبه بر اساس آن­چه در زندگی اینان واجد اهمیت بیشتری است، مورد بازنگری و تصحیح قرار گیرد. فرایند تحلیل مصاحبه­ ها به شرح زیر، پس از نهمین مصاحبه آغاز شد:

  • بازخوانی مصاحبه­ ها: مواجه­ی محقق با هر یک از مصاحبه­ ها به گونه ­ای بود که متن بارها و بارها مورد بازخوانی قرار گرفت. هدف از انجام فرایند مذکور، استخراج کدهای اولیه و دسته­بندی موضوعی بود.
  • کدگذاری اولیه: در نخستین تقسیم ­بندی، کدها از کد ۱۰۰ تا ۱۵۰۰ مورد طبقه ­بندی قرار گرفت. بدین صورت که چهارده کد اصلی اولیه شامل محورهای برآمده از متن و کد ۱۵۰۰ (اولیه) مشتمل بر مطالب با اهمیتی بود که در نخستین تحلیل­ها تمی مابه­ازای آن وجود نداشت.
  • برچسب­زنی اولیه: در این مرحله بر اساس کدهای اصلی پانزده­گانه، بار دیگر متن مصاحبه­ ها مورد بازخوانی قرار گرفت و عملیات برچسب­زنی به انجام رسید.
  • تهیه­ جدول داده ­های خام: دو جدول به تفکیک تبدیل­خواهان MtF و FtM و بر اساس برچسب­زنیِ اولیه تهیه شد. در این مرحله فکت­های انتخاب شده مورد بازنگری قرار گرفتند بدین صورت که مطالب اضافی در درون هر فکت، حذف و مطالب منتقل شده ناقص به جداول، با بهره­ گیری از پرانتز، تکمیل شد. حاصل این فرایند، مجموعا تهیه­ ۳۵۰ صفحه جدول بر اساس تفکیک مذکور بود.
  • تکمیل کدگذاری اولیه: پس از پایان مصاحبه­ ها و در جریان تحلیل، کدگذاری اولیه اصلاح شد، بدین صورت که مطالب کد ۱۵۰۰(اولیه) با تم­های اصلی ادغام و جایگذاری گردید و شمارِ تم­های اصلی به نوزده تم افزایش یافت. تا این مرحله از تحلیل هنوز کدگذاری دقیق و یافتن عبارت­های معنایی تم ­های اصلی و فرعی، انجام نشده بود.
  • کدگذاری تم­های فرعی: پس از مرتب­سازی[۱۵۷] تم­های اولیه در جدول داده ­های خام، مطالب بر اساس عبارت­های معنایی اولیه برای تبدیل­خواهان MtF کدگذاری، و سپس عبارت­های معنایی تم­های فرعی مشخص گردید. پس از استخراج تم­های مربوط به تبدیل­خواهان MtF، در صورت وجود شباهت میان تجربه­ آنان با تبدیل­خواهان FtM، عملیات معادل­سازی کدها به انجام رسید. شایان ذکر است در این مرحله برای تجربه ­های ناهمسان کد متفاوتی در نظر گرفته شد.
  • نهایی کردن عبارت­های معنایی برای تم­های فرعی: در این مرحله عبارت­های معنایی مورد بازنگری قرار گرفتند بدین صورت که هر یک از فکت­ها با تم­های فرعی مورد ارزیابی قرار گرفته و در صورت نیاز، در انتخاب تک تک واژگان مذکور التزام روش­شناختیِ «عموم و خصوص مطلق» رعایت شد. این فرایند موجب شد تم­های فرعی شامل تمام تجربه ­های گزارش شده باشد.
  • استخراج تم­های اصلی: در حقیقت تم­های اصلی همان جداول نوزده­گانه­ی کدهای اصلی هستند که در این مرحله برای آنان علاوه بر کد، عبارت معنایی استخراج گردید. شایان ذکر است فرایند مذکور نظیر مرحله­ قبل بود بدین صورت که هر تم اصلی می بایست با تم­های فرعی و تک تکِ فکت­ها هم­خوانی داشته باشد.
  • تحیل تم­ها: هر یک از تم­های اصلی و فرعی در این مرحله، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تلاش شد با بهره­ گیری از خودِ عبارت­های معنایی، به تحلیل یافته­های حاصل از تحقیق اقدام گردد. سپس مبتنی بر نتایج به­دست­آمده­ی مقایسه­ ای و نیز با بهره­ گیری از چارچوب مفهومی به تحلیل هر یک از تم­ها پرداخته شد.
  • از آنجا که غایت یک تحقیق گرندد تئوری، ‌ارائه­ یک نظریه است، در این مرحله به صورت­بندی مراحل شش­گانه­ی زندگی تبدیل­خواهان جنسی پرداخته شد.

فصل چهارم:
تجزیه و تحلیل

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...