متغیر وابسته
مدت توقف گردشگران
بخشی از زمان سفر که گردشگر در مقصد اقامت می‌کند که این مدت در مورد گردشگران بین‌المللی از لحظه ورود به کشور مقصد تا زمان خروج از آن و در مورد گردشگران بومی (داخلی) برابر مدت زمان اقامت در مقصد سفر در نظر گرفته می‌شود و معمولاً با واحد شب اقامت بیان می‌گردد (سقایی، ۱۳۸۸) http://touristy.blogfa.com/post-54.aspx.
نوع تحقیق، قلمرو زمانی و مکانی آن
نوع تحقیق
این پژوهش از نظر ماهیت، از نوع پژوهش­های کمّی و از نظر هدف، یک تحقیق کاربردی است. از آن­جایی که این پژوهش به توصیف و مطالعه­ وضع موجود می‌پردازد، یک تحقیق توصیفی محسوب می‌شود. نظر به اینکه در تحقیقات توصیفی می‌توان ویژگی‌های جامعه­ مورد مطالعه را از طریق پیمایش ارزیابی نمود، تحقیق حاضر یک تحقیق از نوع پیمایشی و کاربردی بوده و ابزار مورد استفاده در این تحقیق، پرسشنامه می‌باشد.
قلمرو زمانی تحقیق
این تحقیق در زمستان سال ۱۳۹۳ و بهار سال ۱۳۹۴ در مدت شش ماه با بهره گرفتن از روش‌های فوق انجام پذیرفته است.
قلمرو مکانی تحقیق
این تحقیق با بهره گرفتن از توزیع پرسشنامه به روش نمونه‌گیری در دسترس در میان گردشگران شهر قم انجام شده است.
روش تحقیق (جامعه آماری، روش‌های جمع‌ آوری و تحلیل داده‌ها)
روش‌شناسی تحقیق
هدف از تحقیق در هر زمینه‌ای، رسیدن به یک سری شناخت‌ها و تبیین روابط میان متغیرها است. برای رسیدن به این هدف از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود."روش تحقیق مجموعه‌ای از قواعد، ابزارها و راه‌های معتبر و نظام‌یافته برای بررسی واقعیت‌ها، کشف مجهولات و دست‌یابی به راهی برای حل مشکلات است.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

از آنجا که روش تحقیق و پژوهش ارتباط مستقیم و نزدیکی با موضوع پژوهش دارد، در این پژوهش از دو روش اسنادی و پیمایشی استفاده شده است. همچنین برای سنجش و تحلیل، به ‌علت کارآمدی روش پیمایش در گردآوری داده‌ها، منتظم ساختن آن‌ ها و امکان عملیات آماری روی اطلاعات، همین روش مورد توجه قرار گرفته است. برای مطالعه نظریه‌ها و کسب اطلاعات به منابع و اسناد رجوع شده است.
روش پیمایشی عام‌ترین نوع تحقیقات اجتماعی و روش برای گردآوری داده‌ها است که برای اجرای آن از گروه‌های معینی از افراد خواسته می‌شود، به تعدادی پرسش مشخص که (برای همه افراد یکسان می‌باشند) پاسخ دهند. از این رو در روش پیمایش نوعاً از پرسش‌نامه‌هایی استفاده می‌شود که در برگیرنده فهرستی از مطالب طرح‌ریزی شده برای به‌دست آوردن اطلاعات مورد نظر می‌باشد. لذا با بکارگیری این روش سعی بر این است تا به آزمون روابط مشخص‌شده در فرضیات تحقیق پرداخته شود.
جامعه آماری
جامعه آماری پژوهش شامل گردشگران بازدیدکننده از شهر قم در سال ۱۳۹۳می‌باشند.
واحد تحلیل، نحوه‌ی تعیین حجم نمونه و روش نمونه‌گیری
در تحقیق حاضر، واحد تحلیل بر اساس ماهیت موضوع، فرد پاسخگو می‌باشد. اندازه یا حجم نمونه عبارت است از تعداد کل عناصر موجود در جامعه، که در مقابل جامعه آماری قرار می‌گیرد، به‌گونه‌ای که محقق براساس عناصر سازنده جامعه آماری اقدام به محاسبه حجم نمونه می‌کند. به بیان دیگر حجم نمونه شامل تعداد افرادی است که برای جمع‌ آوری اطلاعات در نظر گرفته می‌شوند. بنابراین در این بخش پژوهشگر با عنایت به حجم، ساختار و عناصر تشکیل‌دهنده جمعیت آماری و نظر استاد محترم راهنما اقدام به تعیین اندازه و حجم نمونه می‌کند. در نهایت بر اساس این میزان حجم نمونه، پرسشنامه با روش در دسترس بین گردشگران توزیع و جمع‌ آوری گردید.
روش و ابزار جمع‌ آوری اطلاعات
تکنیک گردآوری اطلاعات در این پروژه پرسشنامه است. پرسشنامه، یکی از ابزارهای رایج و روشی مستقیم برای کسب داده‌های تحقیق است. پرسشنامه مجموعه‌ای از سؤالات است که پاسخ‌دهنده با ملاحظه آنها پاسخ لازم را ارائه می‌دهد. سوالات ممکن است جواب را در میان انتخاب­هایی که برای پاسخ‌دهنده فراهم می‌کنند، تعیین کرده باشد (پرسشنامه بسته) و یا ممکن است پاسخ‌دهنده را در ارائه جواب، آزاد بگذارد (پرسشنامه باز). در مجموع، پاسخ داده شده، تشکیل‌دهنده داده مورد نیاز پژوهشگر می‌باشد.
روش تجزیه و تحلیل اطلاعات و مدل‌های آماری مورد استفاده
برای تجزیه و تحلیل داده‌ها در این تحقیق از نرم‌افزار آماری SPSS استفاده خواهد شد. در این پژوهش اطلاعات گردآوری شده در دو سطح توصیفی و تحلیلی با تکنیک‌های مناسب مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند. در توصیف داده‌ها از جداول یک بعدی و شاخص‌های پراکندگی و مرکزی به تناسب مقیاس متغیرها استفاده می‌شود. در سطح دوم نیز بر اساس فرضیه‌ها و متغیرهای تشکیل دهنده آنها با بهره گرفتن از آمار استنباطی و آزمون آماری تی تک نمونه‌ای نتایج تحقیق تبیین می‌شوند.
روایی و اعتبار ابزار اندازه‌گیری
در رابطه با روایی (Validity) ابزار اندازه‌گیری باید گفت که در این تحقیق، برای سنجش میزان روایی پرسشنامه از روش تحلیل عاملی (Factor Analysis) استفاده خواهد شد. بعد از تکمیل حداقل ۳۰ پرسشنامه به عنوان پری­تست یا پیش آزمون در میان معدودی جامعه آماری، از آماره آلفای کرونباخ برای سنجش میزان پایایی و اعتماد (Reliability) پرسشنامه استفاده شد.
مشکلات و محدودیت‌های احتمالی تحقیق

    • از مهم‌ترین مشکلات تحقیق می‌توان به عدم وجود پیشینه مطالعاتی که ارتباط مستقیم با موضوع مورد مطالعه داشته باشد، اشاره نمود.
    • عدم آشنایی علمی کافی برخی از گردشگران با موضوعات مورد نظر و درنتیجه پائین بودن همکاری آنها در تکمیل پرسشنامه.
    • عدم همکاری برخی سازمان‌ها و ارگان‌ها جهت کسب آمار و اطلاعات مورد نیاز.

امکانات، تجهیزات و هزینه‌های تحقیق
امکانات و تجهیزات
از لحاظ امکانات و تجهیزات به یک دستگاه رایانه مجهز به نرم‌افزارهای Office، Internet Explorer، SPSS و … و یک دستگاه چاپگر و کپی مورد نیاز می‌باشد.
هزینه‌های تحقیق

    • هزینه مربوط به جمع‌ آوری اطلاعات و آمارهای مورد نیاز.
    • هزینه تایپ.
    • هزینه کپی پرسشنامه و تحقیق.
    • هزینه بهره­ گیری از مشاوره­های آماری.

تعریف واژه‌های کلیدی (نظری - عملیاتی)
از آنجایی که بسیاری از واژه‌ها و اصطلاحات معانی گوناگونی دارند، محقق در کاربرد آن­ها در تحقیق خود ناگزیر به تعریف آنهاست، زیرا ممکن است در بعضی موارد واژه یا اصطلاح مفهومی را به خواننده عرضه کند که اصولاَ مورد توجه محقق نباشد یا احتمالاَ واژه یا اصطلاح ویژه‌ای برای خواننده، بیگانه و نامعلوم باشد. بنابراین محقق موظف است که این گونه واژه‌ها را تعریف کند. در ذیل به ذکر تعریف مربوط به هر یک از متغیرهای مورد استفاده در این تحقیق می‌پردازیم.
گردشگری
در کنفرانس بین‌المللی آمار گردشگری و مسافرت، گردشگری چنین تعریف شده است: «گردشگری مجموعه‌ی فعالیت‌هائی است که در آن افراد به مکان‌هایی غیر از مکان‌های عادی خود برای مدتی کم‌تر از یک سال متوالی، برای گذراندن اوقات فراغت، تجارت و دیگر اهداف مسافرت می‌کنند» (گولدنر و ریتچی، ۲۰۰۶).
گردشگر
کلمه­ی توریست برای نخستین بار در سال ۱۸۰۰ میلادی در فرهنگ لغت آکسفورد چاپ شد و به معنای کسی بود که برای تفریح یا آموختن و یا برای رسیدن به اهداف شخصی خود از چندین مکان دیدن می­ کند (تریب، ۲۰۰۹).
تفریح
تفریح (recreation) به معنای حالتی است که فرد را به حالت اول بازگردانده و بازآفرینی می‏کند و به معنای بازگشت به سلامتی نیز به کار رفته اما اکثراً آن را به عنوان شکل خاصی از سرگرمی تلقی می‏کنند. پس تفریح فعالیتی است که به صورت انفرادی یا گروهی در اوقات فراغت انجام شده و شرکت در آن اختیاری و لذت‏بخش و دارای جاذبه آنی است و هیچ پاداشی غیر از خود تفریح، شرکت‏کننده را به آن تشویق نمی‏کند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...