بر این اساس الگوی تصحیح خطا در معادلات مورد برآورد در این پژوهش به صورت زیر است:
(۳-۲۳)

(۳-۲۴)

(۳-۲۵)

وجود یک عبارت تصحیح خطا در میان تعدادی از متغیرهای همجمع شده ، دلالت بر این دارد که تغییرات در متغیروابسته تابعی از سطوح غیرتعادلی در رابطه همجمعی (معرفی شده به وسیله ECM) و نیز تابعی از تغییرات در متغیروابسته به منظور اجبار به حرکت به سمت تعادل بلند مدت خواهد شد(نوفرستی،۱۳۸۷) در فصل بعدی، نتایج تخمین مدل و آزمونهای انجام گرفته مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت.
۳-۵-خلاصه:
در این فصل، مدل مورد نظر پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر کوتاه مدت وبلند مدت درآمدهای نفتی بر سرمایه گذاری در اقتصادی ایران به تفکیک بخش های مختلف اقتصادی معرفی گردید. به همین جهت ابتدا در بخش اول روند تغییرات سرمایه گذاری به تفکیک بخش های خدمات، کشاورزی و صنعتدر طول دوره ی زمانی ۱۳۵۷ تا۱۳۸۶مورد بررسی قرار گرفت. در مدل این پژوهش ، سرمایه گذاری به تفکیک هر کدام از بخش های یاد شده، به صورت تابعی از درآمدهای نفتی و نرخ بهره ی واقعی ارائه گردید. در این مدل درآمدهای نفتی به عنوان جایگزین درآمد ملی بوده و نرخ بهره ی واقعی سپرده ها نیز متغیری جایگزین برای نرخ بهره می باشد. در مرحله ی بعد با بررسی انواع روش های آماری، روش برآورد مدل پژوهش حاضر جهت بررسی رابطه بلندمدت بین متغیرهامعرفی گردید. از آنجایی که در روش خود توضیح با وقفه های گسترده(ARDL)، نیازی به برقراری شرط پایانی تمامی متغیرهای مدل نمی باشد، از این رو این روش به عنوان روش برآورد مدل در پژوهش حاضر برگزیده شد. همچنین در این بخش مدل ARDL به کار رفته در پژوهش تصریح شد.در فصل آینده به تحلیل نتایج حاصل از برآورد مدل با بهره گرفتن از روش ARDL و نرم افزار مایکروفیت پرداخته می شود.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

فصل چهارم :
یافته های تحقیق
۴-۱- مقدمه
در عصری که در آن به سر می بریم، سرمایه گذاری و انباشت سرمایه از ارکان اصلی توسعه ی اقتصادی محسوب می شود. در رقابت جهانی برای دستیابی به رشدو توسعه ی اقتصادی آنهایی پیروز هستند که بتوانند به بهترین نحو از منابع کشورشان در مسیر سرمایه گذاری بهره ببرند. در سه فصل گذشته سعی بر آن بود تا مسیر این پژوهش در ارتباط با سرمایه گذاری روشن گردد. در فصل اول طرح اولیه ی تحقیق به عنوان زیر بنای کار پژوهشی مشخص گردید. در فصل دوم به بررسی مبانی نظری تحقیق و ادبیات موضوع پرداخته شد. در فصل سوم، مدل این پژوهش تصریح شده ومتغیرهای مدل معرفی گردید. اینک در فصل حاضر قصد بر این است که نتایج حاصل از تخمین مدل، ارائه شده وضمن تحلیل نتایج، به فرضیات مطرح شده در فصل اول پاسخ داده شود.
۴-۲-مدل برآورد شده
درفصل سوم مدل پژوهش جهت بررسی ارتباط کوتاه مدت و بلندمدت میان درآمدهای نفتی و سرمایه گذاری به تفکیک بخش های صنعت، خدمات و کشاورزی با روش خود توضیح با وقفه های گسترده(ARDL) به شکل زیر تصریح شد:
(۴-۱)
(۴-۲)
(۴-۳)
که در روابط فوق، Iindast معرف سرمایه گذاری در بخش صنعت، Iserv معرف سرمایه گذاری در بخش خدمات و Iagr سرمایه گذاری در بخش کشاورزی است. همچنین، متغیر ROIL معرف درآمدهای نفتی و ir نشان دهنده ی نرخ بهره ی واقعی سپرده های بانکی است که از تفاضل نرخ سود سپرده های بلندمدت و نرخ تورم بدست می آید. دلیل وارد کردن متغیر ir، بررسی فرضیه مک کینون است که در فصل دوم نیز بدان اشاره گردید.
۴-۳- روش برآورد مدل
همانطور که در فصل سوم بدان اشاره شد، یکی از پیش شرط های استفاده از روش هایی نظیر روش خود توضیح برداری(VAR) جهت آزمون رابطه بلندمدت بین متغیرها، برقراری شرط پایایی تمامی متغیرهای مدل می باشد. براین اساس به دلیل تردیدی که نسبت به پایایی تمامی متغیرهای موجود در مدل وجود داشت، روش خود توضیح برداری با وقفه های گسترده به عنوان روش برآورد مدل برگزیده شد. در این قسمت به منظور بررسی پایایی متغیرها، آزمون دیکی فولر تعمیم یافته، برای تمامی متغیرهای دخیل در مدل انجام شده است.
جدول ۴-۱- بررسی پایایی متغیرهای الگو براساس آزمون دیکی فولر تعمیم یافته

  (۱,۱) ir (۰,۰) ROIL (۱,۱) Iindast (۰,۰) Iserv (۰,۰) Iagr
  تفاضل تفاضل تفاضل تفاضل تفاضل
  مقدار بحرانی آماره محاسباتی مقدار بحرانی آماره محاسباتی مقدار بحرانی آماره محاسباتی مقدار بحرانی آماره محاسباتی مقدار بحرانی آماره محاسباتی
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...