۹۵
۸۰
۸۲
۸۴
۹۳
۷۹

۸

۲-۱۰-۳ اسناد و مدارک
برخی از انواع اسناد عبارتند از: کتاب ها، مقاله ها و مجله ها، میکرو فیلم ها و میکرو فیش ها، دیسک های رایانه ای، اسناد اصل، اسناد دولتی، نشریه های رسمی دولتی، اسناد شخصی و خصوصی، مطبوعات، آمارنامه ها و اسناد صوتی و تصویری. (حافظ نیا؛ ۱۳۸۳: ۱۶۷)
بخش قابل ملاحظهای از اطلاعات جمع آوری شده در این پژوهش از روش کتابخانهای حاصل شده است. به ویژه در مورد فصل دوم که ادبیات موضوعی پژوهش را شامل می شود این امر نمایان است. تلاش پژوهشگر در تهیه فصل دوم بر این بود که از کتاب ها و مقالات منتشر شده مرتبط با موضوع استفاده نماید که فهرست کامل آنها در منابع آورده شده است. البته به دلیل کمبود مطالب مدون در خصوص موضوع مورد مطالعه در برخی موارد از اطلاعات موجود در اینترنت نیز کمک گرفته شده است.
یکی دیگر از ابزارهای جمع آوری اطلاعات مراجعه به اسناد و مدارک مرتبط با موضوع تحقیق است که در این پژوهش به آنها مراجعه شده است.
همچنین بررسی تجربیات کشورهای دیگر به خصوص کشورهایی که در امر اداره شهرها و یا مدیریت استراتژیک شهری سوابق موفقی دارند، کمک می کند تا مطالعه موجود از اعتبار بالاتری برخوردار باشد. این بررسی از طریق مقالات و جستجوی اینترنتی حاصل گردید.
۱۱-۳ جامعه آماری
معمولا در هر پژوهش جامعه مورد بررسی یک جامعه آماری است که پژوهش گر مایل است درباره صفت متغیر واحدها ی آن به مطالعه بپردازد. جامعه آماری با توجه به هدف بررسی و نوع واحد مورد مشاهده می تواند به گونه های مختلف تعریف شود. این تعریف باید جامع و مانع باشد یعنی باید چنان بیان شود که از نقطه نظر زمانی و مکانی همه واحدهای مورد مطالعه را در بر گیرد و در ضمن از شمول واحدهایی که نباید به مطالعه آنها پرداخته شود، جلوگیری به عمل آید. (سرمد و دیگران؛ ۱۳۸۱: ۱۷۷)
جامعه آماری در این بررسی شامل کلیه کارشناسان و مدیران مربوط به مدیریت شهری و نیز شهر تهران (وزارت کشور، معاونت برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران، معاونت معماری و شهرسازی شهر تهران، سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران، سازمان شهرداریها، شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید وزارت مسکن، مرکز مطالعاتی تحقیقاتی شهرسازی و معماری وزارت مسکن، مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، شورای شهر تهران، و متخصصان حوزه مدیریت استراتژیک شهری) که حداکثر بالغ بر ۱۰۰ نفر گزارش شدهاند، می باشد.
۱۲-۳ نمونه و روش نمونه گیری
نمونه گیری یعنی انتخاب تعدادی از افراد، حواث و اشیاء از یک جامعه تعریف شده به عنوان نماینده آن جامعه. (دلاور؛ ۱۳۷۱: ۱۴۷)
نمونه زیر مجموعهای از جامعه می باشد که در برگیرنده برخی اعضاء منتخب جامعه است و تعداد نمونه ای که باید از جامعه مورد نظر انتخاب شود را حجم نمونه گویند. اگر حجم نمونه خیلی بزرگ باشد، منابع به هدر میشود و اگر حجم نمونه خیلی کوچک باشد دقت نتایج کم است و ممکن است بیانگر واقعیت های جامعه نباشد و اما در صورتی که نمونه تصادفی انتخاب شود و حجم آن مناسب باشد، اختلاف بین نمونه و جامعه کاهش خواهد یافت.
با توجه به اینکه حداکثر تعداد مدیران و کارشناسان جامعه آماری این پژوهش ۱۰۰ نفر گزارش شده است و از آنجا که نظرخواهی از این تعداد کارشناس تقریباً امکان ناپذیر می باشد، لذا اقدام به نمونه گیری از این جامعه آماری گردید که بر اساس رابطه زیر تعداد نمونه مورد نیاز تعیین شد.

در این رابطه n حجم نمونه مورد نیاز، N حجم جامعه آماری، z مقدار عدد نرمال استاندارد که در سطح ۹۵ درصد اطمینان مقدار آن از جدول مربوطه برابر۹۶/۱ بدست می آید.
حداکثر خطایی است که تحقیق می تواند در این بررسی مرتکب شود و مقدار آن بین ۰۱/۰ تا ۱/۰ می تواند انتخاب شود و در این تحقیق این خط برابر ۱/۰ در نظر گرفته شده است.
واریانس صفت مورد بررسی است که بعلت مجهول بودن از مقدار ماکزیمم آن یعنی  استفاده شده است.
از فرمول حجم نمونه ۵۰ به دست می آید اما جهت اطمینان بیشتر تعداد ۱۰۰ پرسشنامه در جامعه مورد نظر توزیع گردید که از این تعداد ۵۳ پرسشنامه به محقق بازگشت داده شد.
نمونه انتخاب شده و تعداد پرسشنامه جمع آوری شده طبق جدول ۳-۳ می باشد.
جدول ۳-۳ تعداد پرسشنامه های جمع آوری شده در هر محل

نام محل مورد مراجعه

تعداد پرسشنامه جمع آوری شده

شهرداری تهران (سازمان امور حمل و نقل و ترافیک، معاونت شهرسازی و معماری و سازمان مهندسی، عمران)

۱۳

وزارت مسکن (مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی شهرسازی)

۶

وزارت مسکن (شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید)

۵

مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران

۱۲

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...