۳۰۲/۰

۹۷/۳

۰۰۱/۰

فرضیه سوم : الگوگیری از همسالان در رابطه مشکلات تنظیم هیجانی و خود آسیب رسانی مستقیم نقش تعدیل کننده دارد.
با توجه به شکل ۱۲و ضرایب مسیر جدول ۱۷ این فرضیه تایید می شود. برای بررسی دقیق تر این فرضیه از تحلیل نقش متغییر تعدیل کننده[۷۸] استفاده شد. برای بررسی نقش تعدیل کننده تاثیر همسالان بر رابطه مشکلات تنظیم هیجانی و فراوانی خودآسیب رسانی مستقیم ابتدا نمرات خام متغییرهای تاثیر همسالان و مشکل در کنترل تکانه به نمره استاندارد Z تبدیل شد، سپس نمره Z دو متغییر در هم ضرب شد و متغییرترکیبی و تعاملی(کنترل تکانه-تاثیر همسالان) تعریف شد. سپس نمره این متغییر دریک مدل رگرسیون سلسله مراتبی پیش بینی فراوانی خودآسیب رسانی بعد از متغییرهای مشکل کنترل تکانه و تاثیر همسالان وارد شد. تغییرات مجذور R زمانی که متغییر تعدیل کننده ترکیبی وارد شد ۰۶۴/۰ بود و این تغییر به لحاظ آماری معنی دار بود: ۳۰/۱۶=(۱۶۴،۱)

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

جدول ۲۰. رابطه مشکل کنترل تکانه با فراونی خود آسیب رسانی:نقش واسطه تاثیر همسالان

مدل

R

R2

تغییرات R2

F

df

سطح معناداری

۱(کنترل تکانه و تاثیر همسالان)

۵۴۴/۰

۲۹۶/۰

۲۹۶/۰

۳۱/۶۹

۱،۱۶۵

۰۰۱/۰

۲ (متغییر ترکیبی)

۶۰/۰

۳۶۰/۰

۰۶۴/۰

۳۰/۱۶

۱،۱۶۴

۰۰۱/۰

فرضیه چهارم: قربانی شدن در رابطه مشکلات تنظیم هیجانی و خودجرحی نقش تعدیل کننده دارد.
براساس نتایج مدل این فرضیه رد شد. ضریب مسیر بین قربانی کردن و خودآسیب رسانی معنی دار نبود
(۰۲/۰ B= و ۱۸۱/۰=P). نتایج مدل و ضرایب در شکل ۱۲ و جدول ۱۷ نشان داده شده است.
فرضیه پنجم : احتمال خودکشی نوجوانان با خودآسیب رسانی مستقیم بیشتر از خودآسیب رسانی غیر مستقیم است.
براساس نمره کلی بدست آمده در مقیاس احتمال خودکشی مشخص شد در ۵۵% از کل شرکتکنندگان احتمال خطر خودکشی در سطح بالا،در ۵/۳۹% در سطح متوسط و در ۵/۵% در سطح پایین است. از بین شرکتکنندگانی که شدّت احتمال خودکشیشان بالا بود ۴۱ نفر بزهکار و ۱۳۱ نفر از گروه با سابقه بدرفتاری دوران کودکی بودند امّا تفاوت دو گروه معنی دار نبود. برای بررسی این فرضیه ابتدا نوجوانان را براساس سابقه رفتارهای خودآسیب رسانی مستقیم و غیر مستقیم به چهار گروه تقسیم کردیم
گروه (۱) بدون سابقه رفتارهای خود آسیب رسانی مستقیم و غیرمستقیم؛ گروه (۲) فقط سابقه خود آسیبرسانی مستقیم؛ گروه (۳) فقط سابقه خودآسیب رسانی غیرمستقیم ؛ گروه (۴) با سابقه خودآسیب رسانی مستقیم و غیرمستقیم. میانگین های چهار گروه در جدول ۲۱ نمایش داده شده است.
جدول ۲۱. مقایسه میانگین های گروه ها در خرده مقیاس های احتمال خودکشی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...