کاربرد اسید هیومیک در سویا باعث افزایش جـذب آب، سـرعتجوانه زنی و تنفس شد (Iswaran and Chonkar. 1971). Piccolo و همکـاران (۱۹۹۳) گـزارش کردنـد کـه سرعت و درصد جوانه زنی بذور کاهو و گوجه فرنگـی تیمـار شـده درپتری دیش های حاوی اسـید هیومیـک (اسـتخراج شـده از لیگنیـتاکسید شده)، افزایش یافت. تیمار اسید هیومیـک در گنـدم از طریـق کلات کردن عناصرکلسیم و منیزیم در خاک باعث افزایش دسترسـی ریشه به این عناصر می شـود (Mackowiak et al., 2001; Young and Chen, 1997). همچنـین از طریـق اثـر بـرفعالیت آنزیم های ریشه، باعث تقویت سیستم ریشه گیاهان می شـود (Kauser and Azam, 1985). در مطالعات انجام شده با فسفر۳۲ نشان دار، در غلظت هـای ۵ تا ۵۰ میلی گرم در لیتر اسید هیومیک جذب فسـفر توسـط ریشـه چـه افزایش داشت اما در غلظت ۵۰۰ میلی گرم در لیتر میزان جذب کاهش یاف ت. اسید هیومیک همچنین از فعالیت آنزیم هایی از قبیل کربوکسی پپتیداز فسفاتاز جلوگیری می کند (Malcolm and Vaughan, 1979). واگان و لینـه هـان(Vaughan and Linehan, 1976) نشان دادند که اسید هیومیک نشاندار با کربن۱۴ بیشتر به وسیله ریشه گندم جذب می شود و و درصد کمی به ساقه انتقـال مـی یابـد.
آزمایشات نشان داد که با کاربرد ترکیبات هیومیکی رشد ریشه بیشـتراز ساقه تحت تأثیر قـرار مـی گیـرد (Malik et al., 1979). افـزایش وزن ریشـه نقـش مهمی در حفظ محتوی مواد آلی در خاک های با حاصـلخیزی کـم ایفـا می کند و بنابراین هر گونه افزایش در پروفیل ریشه و بهبـود سـرعت در جوانه زنی در دسترسی بهتر به عناصر خاک و بهبود استقرار گنـدم نتیجه خواهد داد (Liu and Cooper, 2000).

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

شکل ۳-۲٫ نمایی از کود هیومیک اسید مورد استفاده در این پژوهش.
فصل سوم
مواد و روش ها

شرایط انجام پژوهش

پژوهش حاضر به منظور بررسی اثر این سه نوع کود زیستی روی عملکرد کیفی و کمی پرتقال رقم والنسیا در شهرستان فاریاب واقع در جنوب استان کرمان در فاصله زمانی زمستان ۱۳۹۱ تا تابستان ۱۳۹۲ انجام شد. ویژگی های فیزیکوشیمیایی خاک باغ بر اساس آنالیز خاک توسط آزمایشگاه خاکشناسی مشخص گردید (جدول ۱-۳).
جدول ۱-۳٫ ویژگی های فیزیکوشیمیایی خاک مورد استفاده.

نیتروژن کل فسفر قابل استفاده پتاسیم قابل استفاده کربن آلی رس سیلت شن بافت
۰۴/۰ % ۴۰/۱۰۶ ppm ۰/۲۸۲ ppm ۲۵/۰ % ۵۰/۱۹ % ۹۰/۳۱ % ۶۰/۴۸ % لومی

مواد گیاهی

مواد گیاهی مورد استفاده در این پژوهش شامل درختان ۵ساله پرتقال رقم والنسیا، از یک باغ مرکبات ده هکتاری بودند. ۴ ردیف شامل ۸ درخت یکنواخت از این مجموعه انتخاب گردید و تحت تیمار های کودی قرار داده شد.

تیمارهای آزمایشی

به منظور ارزیابی اثر کاربرد کودهای زیستی نیتروکسین، بارور ۲ و هیومیک اسید به صورت مجزا و در ترکیب با هم بر میزان و کمیت عملکرد درختان پرتقال رقم والنسیا، هشت تیمار آزمایشی با سه تکرار به شرح ذیل در نظر گرفته شدند: شاهد بدون کود (Control)، اسید هیومیک (HA)، نیتروکسین (N)؛ بارور-۲ (B2)، نیتروکسین + اسید هیومیک (N+HA)، بارور-۲+ اسید هیومیک (B2+HA)، نیتروکسین+بارور -۲ (N+B2)، نیتروکسین +بارور-۲+اسید هیومیک (N+B2+HA). مقدار مصرف هر کود در تیمار های آزمایشی شامل مقادیر توصیه شده توسط تولید کننده بود. آزمایش در ۴ اسفندماه ۱۳۹۱ با کاربرد تیمارهای کودهای زیستی به همراه کود NPK (به میزان عرف منطقه) و کود حیوانی (به میزان عرف منطقه) آغاز شد. در تیمار شاهد از کودهای زیستی استفاده نشد.
در تیمار های مورد بررسی آبیاری باغ به صورت قطره ای و در روال متداول منطقه انجام شد. عملیات وجین علف های هرز هر ۷ روز در کرت های آزمایشی انجام شد. به منظور مبارزه با آفت های گیاهی، در ۲۵ اسفند ۱۳۹۱ و ۲ اردیبهشت ۱۳۹۲، عملیات سم پاشی با دیازینون به غلظت ۱/۰ در هزار انجام شد.

صفات مورد اندازه گیری

در پایان تیرماه ۱۳۹۲ شاخص های مرتبط با میزان عملکرد شامل تعداد میوه در شاخه، وزن میوه ها در شاخه و قطر میوه اندازه گیری شد. برای اندازه گیری قطر میوه از کولیس دیجیتال استفاده شد و میانگین قطر ده میوه در ناحیه میانی شاخه اصلی گزارش شد.
عملکرد کیفی شامل مقدار مواد جامد محلول در میوه، اسید قابل تیتر در میوه، مقدار آب میوه و رنگ آن اندازه گیری شد. برای اندازه گیری مقدار مواد جامد محلول (TSS)، پس از گرفتن آب میوه، دو قطره از آب میوه روی دستگاه رفرکتومتر (شکل ۱-۳) ریخته شد و مقدار TSS قرائت گردید.
شکل ۱-۳٫ دستگاه رفرکتومتر مورد استفاده در تعیین مقدار TSS در آب میوه پرتقال.
به منظور تعیین مقدار اسید قابل تیتر در میوه از روش Srivastava و Kumar (1993) استفاده شد. برای این منظور مقدار ۱۰ میلی لیتر از آب میوه صاف شده در حجم ۱۰ میلی لیتر آب مقطر حل شد. پنج میلی لیتر از این محلول برداشته شده و با محلول سود سوزآور ۱/۰ نرمال در حضور معرف فنول فتالئین تیتر شد. زمانی که رنگ محلول به حالت صورتی روشن تغییر پیدا کرد، به عنوان نقطه پایانی تیتراسیون در نظر گرفته شد (شکل ۲-۳). اسیدیته قابل تیتر با بهره گرفتن از رابطه زیر محاسبه شده و به صورت درصد اسید سیتریک گزارش گردید.

۱۰۰ × میلی اکی والان وزن اسید × نرمالیته اسید × حجم سود = درصد اسید
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...