سیستم آموزشی کارکنان شرکت

۰٫۰۴۸

۲٫۳۰

۰٫۱۱۱

۴-۳) ماتریس ارزیابی عوامل خارجی(EFE)

ماتریس ارزیابی عوامل خارجی، حاصل بررسی استراتژیک عوامل خارجی می باشد. این ماتریس فرصتها و تهدیدات اصلی را تدوین و ارزیابی می کند. برای تعیین عوامل و متغیرهای موثر خارجی بر سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان کارخانه سیمان خاش محقق بر مبنای علمی موضوع تحقیق و کتب در زمینه سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان مراجعه و عوامل کلیدی را استخراج نموده و پس از برگزاری جلسات با مدیران و متخصصان، خبرگان و کارشناسان سازمان، اقدام به تدوین پرسشنامه های فرصتها و تهدیدات محیطی نموده است. استخراج فرصتها و تهدیدات در راستای انجام ماموریت و اهداف معیارهایی برای نشان دادن فرصت و یا تهدید بودن عوامل هستند در پرسشنامه های فرصتها و تهدیدها برای تعیین ضریب اهمیت هر عامل و رتبه یا واکنش سازمان به هر عامل، پرسشنامه بین تعدادی از مدیران و کارشناسان سازمان توزیع و جمع آوری شد تا ضریب اهمیت هر عامل تعیین شود. برای تعیین ضریب اهمیت باید به عوامل فهرست شده وزن یا ضریب داده شود این ضرایب از صفر (بی اهمیت) تا یک (بسیار مهم) می باشند. ضریب، نشان دهند اهمیت نسبی یک عامل می باشد. بر اساس ماتریس ارزیابی عوامل خارجی(جمع نمره های روی محور Y ها) اگر از ۱ تا ۵/۲ شود بیانگر تهدید و اگر ۵/۲ تا ۴ شود بیانگر فرصت پیش رو می باشد. البته خود این نیز تفسیر علمی خاص خود را دارد،بدین معنی که اگر نمره نهایی ماتریس بین ۱ تا ۲ باشد تهدید های پیش روی سازمان بیشتر، اگر نمره نهایی بین ۲ تا ۳ باشد، سازمان در وضعیت متوسط و اگر نمره نهایی ماتریس بین ۳ تا ۴ باشد، فرصتهای پیش روی سازمان در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد.

( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

برای تهیه ماتریس عوامل خارجی، پنج مرحله به ترتیب زیر صورت می گیرد:
۱-پس از بررسی عوامل خارجی، عوامل شناخته شده فهرست می شود. این عوامل باید در برگیرنده فرصتها و تهدیدات سازمان باشند. نخست عواملی که در آینده موجب فرصت و موقعیت می شوند و سپس آنها که سازمان را تهدید می کنند نوشته می شوند.
۲-به عوامل فهرست شده ضریب بدهید، از صفر(اهمیت ندارد) تا یک (بسیار مهم است). ضریب داده شده به هر عامل بیانگر اهمیت نسبی آن عامل(از نظر موفق بودن سازمان در صنعت مربوطه) است. صرف نظر از این که آیا عامل مورد نظر به عنوان یک فرصت یا تهدید به حساب آید. باید به عاملی که دارای بیشترین اثر بر عملکرد سازمان است، بالاترین ضریب را داد. مجموع این ضریب ها باید برابر با یک باشد.
۳-به هنگام رتبه دادن به عوامل خارجی یعنی فرصتها و تهدیدات پیش روی، به فرصتها رتبه ۳و ۴ و به تهدیدها، رتبه ۱و ۲ داده می شود. رتبه ۱ بیانگر تهدید بسیار اساسی، رتبه ۲ تهدید اساسی، نمره ۳ بیانگر فرصت خوب و نمره ۴ نشان دهنده فرصت عالی، عامل مورد بحث می باشد.
۴-برای تعیین نمره نهایی هر عامل ضریب آن را در رتبه آن ضرب کنید.
۵-مجموع نمره های نهایی هر عامل را محاسبه کنید تا نمره نهایی مشخص شود(ابطحی و همکاران،۱۳۸۷،ص:۱۲۶).
الف-۲) بررسی فرصتهای محیطی
جدول شماره ۴-۶ فراوانی پاسخ های ارائه شده در زمینه فرصتهای محیطی پیش روی کارخانه سیمان خاش را نشان می دهد.

جدول شماره ۴-۶: جدول فراوانی فرصتهای محیطی در زمینه مدیریت ارتباط با مشتری

فرصتهای محیطی

خیلی ضعیف

ضعیف

قوی

خیلی قوی

میانگین

دستیابی به بازارهای صادراتی(افغانستان،پاکستان،عراق،عمان و یمن)

۰

۱۳

۲۲

۱۵

۳٫۰۴

۰%

۲۶%

۴۴%

۳۰%

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...