. خلیل بن احمد فراهیدی ، کتاب العین ، چاپ دوم ( قم: دارالهجره، ۱۴۰۹) ج۱ ص۳۵۷ ↑
. و گنه‏کاران را تشنه به سوى جهنم برانیم؛ مریم/۸۶ ↑
. در مثل مانند کسانى هستند که بسوى مرگشان مى‏کشند و ایشان (ابزار قتل خود را) تماشا مى‏کنند؛ انفال/۶ ↑
. احمدبن محمد قیومی، مصباح المنیر فب غریب الشرح الکبیر، (قم: دارالهجره ، بی تا)، ج۱، ص: ۲۸۱ ↑
. محمدحسین طباطبایی، تفسیر المیزان، ج‏۱۸، ص: ۵۲۱ ↑
. و مردمان به نظرت مست آیند ولى مست نیستند بلکه سختى عذاب خدا ایشان را بى‏خود کرده است؛ حج/۲ ↑
. و سکرات مرگ که قضاء حتمى خدا است مى‏آید؛ ق/۹ ↑
. فضل بن حسن طبرسی، ج‏۹، ص: ۲۱۷ ↑
. اگر ببینى که ستمگران در گردابهاى مرگند؛ انعام/۹۳ ↑
. محمدحسین طباطبایی، تفسیر المیزان، ج‏۷، ص: ۳۹۴ ↑
. آنهایى که در جهلى عمیق غرق در غفلتند؛ ذاریات/۱۱ ↑
. سیدعلی اکبرقرشی، ج۵، ص:۱۲۰ ↑
.محمدحسین طباطبایی،تفسیر المیزان، ج‏۷، ص: ۳۹۴ ↑
.محمد بن مکرم ابن منظور،ج‏۱۳، ص: ۳۰۷ ↑
.روح الله خمینی،شرح چهل حدیث، ص: ۴۵۳ ↑
. ایشان را از دهکده‏اى که نزدیک دریا بود بپرس؛ اعراف/۱۶۳ ↑
. سیدمحمد ابراهیم بروجردی، تفسیر جامع،چاپ ششم (تهران: انتشارات صدر، ۱۳۶۶)، ج‏۲، ص: ۴۷۶ ↑
. مبنای مرگ طبیعی استقلال نفس با حیات ذاتی اش و ترک استعمال ابزار و آلات بدنی به تدریج می باشد، تا جایی که ذاتش مجرد می شود و بدن را به طور کلی خلع می کند؛ محمدبن ابراهیم صدرالدین شیرازی،الشواهد الربوبیه فى المناهج السلوکیه، ( بی جا: نشر دانشگاهی ، ۱۶۰) ص: ۸۹ ↑
. ر.ک: محمدبن ابراهیم صدرالدین شیرازی ،اسرار الآیات ( تحقیق خواجوی)،(تهران: انجمن اسلامی حکمت و فلسفه اسلامی،۱۳۶۰ ) ص: ۹۳ ↑
. عبدالغنی اردبیلی،تقریرات فلسفه، چاپ اول، ( تهران: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۸۱) ج‏۳، ص: ۴۰۶ ↑
. و خدا به سنگینى یک ذره ظلم نمى‏کند؛ نساء/۴۰ ↑
. تا خداوند ناپاک را از پاک جدا نموده و ناپاک‏ها را پاره‏اى بر پاره‏اى نهاده و همه را یک جا جمع و انباشته کرده و در جهنم قرار دهد، ایشان، آرى هم ایشانند زیانکار؛ انفال/۳۷ ↑
. و کسانى که خدا و این پیامبر را اطاعت کنند، کسانى خواهند بود که همدم انبیا و صدیقین و شهدا و و صالحینند، که خدا مورد انعامشان قرار داده، و چه نیکو رفیقانى؛ نساء/۶۹ ↑
. گفت از آسمان بیرون شو، مذموم و مطرود، هر که از آنها از تو پیروى کند جهنم را از همه شما لبریز مى‏کنم؛ اعراف/۱۸ ↑
. عبد الحمید بن هبه الله ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه ،(قم: کتابخانه آیت الله العظمی مرعشی نجفی، بی تا) ج‏۱، ص: ۲۹۹ ↑
. محمدبن یعقوب کلینی، فروع کافی (مترجمان)، چاپ اول، ( قم: انتشارات قدس، ۱۳۸۸) ج۱ ،ص: ۳۱۰ ↑
. محمدبن یعقوب کلینی، فروع کافی ،ج۱ ص ۳۰۵-۳۱۰ ↑
. و از همه بالاتر رضاى خود را وعده داده که آن خود رستگارى عظیمى است؛ توبه/۷۲ ↑
. و خدا در قیامت با آنان سخن نمى‏گوید و به نظر رحمت نمى‏نگرد و پاکشان ننموده، در عوض عذابى دردناک دارند؛ آل عمران/۷۷ ↑
. هر چیزی بازگشتش به اصل خویش است. ↑
. هر کس شما را دوست بدارد خدا را دوست داشته است، و هر کس شما را دشمن بدارد خدا را دشمن داشته است. ↑
. محمدعلی شاه آبادی، رشحات البحار ، چاپ اول ، (تهران: پژوهشکده فرهنگ و اندیشه اسلامی، ۱۳۸۶ ) ص۲۸۶ ↑
. همان ۲۹۷ ↑
. هر جا که باشید مرگ شما را در مى‏یابد هر چند که در بناهاى استوار و ریشه‏دار باشید؛ نساء/۷۸ ↑
. هر نفسى مرگ را خواهد چشید؛ آل عمران/۱۸۵، أنبیاء/۳۵، عنکبوت/۵۷ ↑
. و سکرات مرگ که قضاء حتمى خدا است مى‏آید؛ ق/۱۹ ↑
.ر.ک: سیدمحمدحسین طهرانی،معاد شناسی ،چاپ یازدهم ( مشهد: انتشارات ملکوت نور قرآن، ۱۴۲۳ ق ) ج۲، ص ۱۰۹-۱۱۸ ↑
. تا خداوند ناپاک را از پاک جدا نموده و ناپاک‏ها را پاره‏اى بر پاره‏اى نهاده و همه را یک جا جمع و انباشته کرده و در جهنم قرار دهد، ایشان، آرى هم ایشانند زیانکار؛ انفال/۳۷ ↑
. کینه‏اى که در سینه‏هایشان بود برون کردیم، و اینک در جایگاهشان جویها روان است؛ اعراف/۴۳ ↑
. و بیرون کشیم آنچه در سینه‏هاى ایشان باشد، از عداوت و کینه (که در دار دنیا داشتند) در حالى که برادران یکدیگر مى‏باشند که بر تختها برابر هم قرار مى‏گیرند؛ حجر/۴۷ ↑
. روح الله خمینی، شرح چهل حدیث، ص:۴۶۱ ↑
. قِیلَ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع صِفْ لَنَا الْمَوْتَ فَقَالَ عَلَى الْخَبِیرِ سَقَطْتُمْ هُوَ أَحَدُ ثَلَاثَهِ أُمُورٍ یَرِدُ عَلَیْه‏ - محمدبن علی بن بابویه ،معانی الأخبار،(قم: موسسه النشر الاسلامی التابعه لجماعه المدرسین بقم ، ۱۳۶۱) النص، ص: ۲۸۸ ↑
. ر.ک فصل چهار،” انواع قیض روح" ↑
. و من جن و انس را نیافریدم مگر براى اینکه عبادتم کنند؛ ذاریات/۵۶ ↑
. از علم پروردگار تو حتى هم وزن ذره‏اى پوشیده نیست، نه در زمین و نه در آسمان، و هیچ کوچکتر و یا بزرگترى از آن نیست مگر آنکه در کتابى روشن ضبط است؛ یونس/۶۱ ↑

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...