نگارش پایان نامه در رابطه با شناسایی و اولویت بندی ... |
۱۱۹
فهرست شکلها
عنوان صفحه
شکل ۳-۱: نمایش سلسله مراتبی مساله تصمیم ۶۱
شکل۳-۲: نمایش عددی فازی مثلثی به صورت سه مؤلفهای ۶۴
شکل ۴-۱: مراحل اولویتبندی به وسیله تاپسیس فازی ۷۵
شکل ۴-۲: نمایش عددی فازی مثلثی مورد استفاده در اهمیت نسبی معیارها ۸۱
شکل ۴-۳: خروجی نرم افزار اکسل برای رتبه بندی گزینه ها ۹۹
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
فهرست جدولها
عنوان صفحه
جدول ۲-۱: ﭼﻬﺎر روش ﮐﻠﯽ برای ﺗﺄﻣﯿﻦﻣﻨﺎﺑﻊ ﻣﺎﻟﯽ ﺷﻬﺮداریﻫﺎ ۲۶
ﺟﺪول ۲-۲: ﻋﻮارض ﻧﻮﺳﺎزی از درآﻣﺪﻫﺎی ﺷﻬﺮداریﻫﺎی چند ﺷﻬﺮ ﻣﻨﺘﺨﺐ بر حسب درﺻﺪ ۳۶
جدول ۲-۳: سهم ﮐﻤﮏﻫﺎی دوﻟﺘﯽ در ﺗﺄﻣﯿﻦ ﻣﺎﻟﯽ ﻫﺰﯾﻨﻪﻫﺎی ﺑﺮﺧﯽ ﺷﻬﺮﻫﺎی ﻣﻨﺘﺨﺐ به درﺻﺪ ۴۰
جدول ۳-۱: مقیاسAHP 62
جدول ۳-۲: متغیرهای زبانی ۶۳
جدول ۴-۱: روشهای تامین مالی پایدار در شهر جدید بهارستان ۶۹
جدول ۴-۲: نتایج آزمون t تک نمونه ای ۷۲
جدول ۴-۳: نمونهای از جدول مقایسات زوجی تکمیل شده توسط خبرگان ۷۶
جدول ۴-۴: نظر خبرگان در مورد اهمیت نسبی هر معیار ۷۷
جدول ۴-۵: بردار مجموع وزنی برای خبره ۱ ۷۸
جدول ۴-۶: مقادیر نرمال شده نظر خبرگان در مورد اهمیت نسبی هر معیار ۸۱
جدول ۴-۷: نمایش اهمیت نسبی هر شاخص به صورت فازی ۸۲
جدول ۴-۸: نمادهای مربوط به گزینهها و معیارها ۸۳
جدول ۴-۹: متغیرهای زبانی ۸۴
جدول ۴-۱۰: ماتریس تصمیم گیری ۸۴
جدول ۴-۱۱: مقادیر نرمال کننده در هر ستون ماتریس تصمیم ۸۹
جدول ۴-۱۲: مقادیر نرمال شده ماتریس ۹۰
جدول ۴-۱۳: محاسبات مربوط به گزینه A1 94
جدول ۴-۱۴: ماتریس نهایی تصمیم گیری ۹۵
جدول ۴-۱۵: فاصله از ایدهآل مثبت و منفی ۹۷
جدول ۴-۱۶: رتبه بندی گزینه ها ۹۸
چکیده
فقدان منابع مالی کافی و به خصوص منابع مالی پایدار از جمله مهمترین مسائل شهرداری های کشور است. کسب درآمدهای جدید شرایط لازم را برای ارائه خدمات جدیدتر و متنوعتر از سوی شهرداری ها فراهم می کند و بر این اساس شرایط مناسبی برای توسعه پایدار شهری آماده می شود. به همین دلیل شناسایی و اولویت بندی منابع درآمدی پایدار از مهمترین چالشهای شهر جدید بهارستان میباشد. بدین منظور در این پژوهش با بهره گرفتن از تکنیک تاپسیس فازی پس از شناسایی مهمترین منابع درآمدیپایدار، به اولویت بندی آنها پرداخته می شود.
جامعه آماری پژوهش را خبرگان و متخصصین حوزه طرحهای شهری تشکیل میدادند. برای نمونه گیری از روش نمونهبرداری تصادفی ساده استفاده شد. برای شناسایی روشهای تامین مالی تعداد ۴۲ و برای اولویت بندی به وسیله تاپسیس فازی از ۷ پرسشنامه استفاده شد. روایی صوری پرسشنامه با بهره گرفتن از نظر کارشناسان مورد تائید قرار گرفت و مقدار پایایی نیز با بهره گرفتن از آلفای کرونباخ ۸۸۹/۰ به دست آمد.
یافته ها نشان داد که می توان از ۴٣ روش تامین مالی پایدار برای شهر جدید بهارستان استفاده کرد. نتایج مربوط به آزمون t تک نمونه ای نشان داد که از این ۴۳ روش، ۹ روش تامین مالی اهمیت بالاتر از میانگین دارند که عبارتند از: مشارکت با بخش خصوصی از طریق ایجاد مراکز صنعتی، تولیدی و گردشگری؛ پیادهسازی اصول حاکمیت شرکتی جهت مشارکت بخش خصوصی در سرمایه گذاری در پروژه های شهری؛ فروش اوراق مشارکت و ایجاد انگیزه های تشویقی اقتصادی برای خریداران و تضمین بازپرداخت این اوراق توسط بانکها و یا سازمانهای مالی؛ تامین مالی از طریق مشارکت سرمایه؛ تامین مالی از طریق فروش اقساطی؛ ایجاد یا گسترش نهادهای مالی همچون صندوقهای مشترک و یا بانکهای تخصصی در جهت تامین مالی طرحهای سرمایه گذاری، انتشار اوراق مشارکت به منظور تامین مالی طرحها، تضمین تسهیلات از نظام بانکی و مدیریت وجوه مالی؛ استفاده از اعتبارات مصوب و کمکهای دولتی؛ تامین مالی از طریق بازار سرمایه و تامین مالی از طریق سرمایه گذاری در ایستگاه های مترو. نتایج مربوط به تاپسیس فازی نیز نشان داد که از این ۹ روش، مشارکت با بخش خصوصی اولویت اول را دارد.
کلیدواژهها: شهر جدید، شهرداری، توسعه شهری، منابع مالی، درآمدهای پایدار
فصل اول
کلیات پژوهش
مقدمه
نبود تعریف مشخص از نظام درآمدی شهرداری در قالب نظام کلان اقتصادی کشور و تغییرات و مداخلات موردی و پیدرپی و همچنین طرح موضوع خودکفایی و خوداتکایی شهرداری ها در سال ۱۳۶۲ بدون در نظر گرفتن مبانی نظری حاکم بر روابط مالی دولت و شهرداری ها، منجر به وابستگی شدید بخش درآمدی شهرداری ها به منابع درآمدی ناپایدار شده است. از دید اقتصاد شهری عواملی چون گسترش دامنه فعالیتهای شهرداری ها و ارتقای سطح انتظارات شهروندان، نیاز به گسترش منابع مالی و درآمدی را در جهت ارائه خدمات مناسب در شهرداری ها بیشتر می کند از این رو در میان بخشهای مختلف مدیریت شهری، تامین منابع مالی و درآمد مناسب اهمیت ویژهای دارد. به بیان دیگر عدم برخورداری از منابع مالی مستمر و پایدار، برنامه ریزی مالی و بودجهای شهرداری ها را مختل کرده و با ادامه این روند منابع مالی فعلی پاسخگوی رشد فزایندهی هزینه های شهرداری جهت ارائه خدمات در سالهای آتی نخواهد بود. در این فصل بیان مساله، اهمیت و ضرورت پژوهش، کاربرد نتایج پژوهش، اهداف، سوالها، قلمرو و واژه های کلیدی پژوهش شرح داده میشوند.
۱-۱- بیان مسئله
ﻣﺸﺎﻫﺪات ﮐﻠﯽ از وﺿﻌﯿﺖ ﺷﻬﺮﻫﺎ در ﮐﺸﻮرﻫﺎی در ﺣﺎل ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺣﺎﮐﯽ از ﮐﻤﺒﻮد ﻗﺎﺑﻞ ﻣﻼﺣﻈﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﺷﻬﺮی اﺳﺖ. ﮔﺮﭼﻪ در ﮐﺸﻮرﻫﺎی ﭘﯿﺸﺮﻓﺘﻪ و ﺑﻪ ﺧﺼﻮص در ﺷﻬﺮﻫﺎی ﺑﺰرگ، ﻣﺸﮑﻞ اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﺷﻬﺮی ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻣﯽﺷﻮد، اﻣﺎ وﺿﻌﯿﺖ ﮐﻤﺒﻮد در ﺷﻬﺮﻫﺎی ﮐﺸﻮرﻫﺎی در ﺣﺎل ﺗﻮﺳﻌﻪ از ﻧﻈﺮ ﮐﻤﯽ و ﮐﯿﻔﯽ ﺑﺎ وﺿﻌﯿﺖ ﺷﻬﺮﻫﺎی ﮐﺸﻮرﻫﺎی ﭘﯿﺸﺮﻓﺘﻪ ﻗﺎﺑﻞ ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﻧﻤﯽﺑﺎﺷﺪ. اﯾﻦﮐﻤﺒﻮدﻫﺎ در ﮐﺸﻮرﻫﺎی در ﺣﺎل ﺗﻮﺳﻌﻪ به خصوص در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی زﯾﺮﺳﺎﺧﺘﺎرﻫﺎی اوﻟﯿﻪ ﺷﻬﺮی، ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ، ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﻌﺎﺑﺮ ﻋﻤﻮﻣﯽ و خیابانها، ﺧﺪﻣﺎت ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽ و آﻣﻮزﺷﯽ، ﻓﺮاﻫﻢ ﻧﻤﻮدن ﻓﻀﺎی ﺳﺒﺰ و ﻣﺤﯿﻂ زﯾﺴﺘﯽ ﻣﻨﺎﺳﺐ، ﻓﺎﺿﻼب ﺷﻬﺮی و … ﻗﺎﺑﻞ ﻣﻼﺣﻈﻪ اﺳﺖ (سولیوان[۱]، ۲۰۰۴). ﺑﺮرﺳﯽﻫﺎ ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ ﮐﻪ ﻣﯿﺰان ﺧﺪﻣﺎت اراﺋﻪ ﺷﺪه ﺑﻪ ﺷﻬﺮوﻧﺪان در ﻗﺎﻟﺐ ﮐﺎﻻﻫﺎ و ﺧﺪﻣﺎت ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺷﻬﺮی، ﮐﻤﺘﺮ از ﻣﯿﺰان ﻣﻄﻠﻮب و ﺳﻄﺢ ﮐﺎرای آن اﺳﺖ. ﻋﻠﺖ اﯾﻦ ﻋﺪم ﮐﺎراﯾﯽ را ﻣﯽﺗﻮان در ﻣﻮارد زﯾﺮ داﻧﺴﺖ (شرزه ای و ماجد، ۱۳۹۰): ۱( ﻧﺎﺗﻮاﻧﯽ ﺳﯿﺴﺘﻢ اداری ﺷﻬﺮی در اﺧﺬ ﻣﺎﻟﯿﺎت ﯾﺎ ﻋﻮارض ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪای ﮐﻪ ﺑﺘﻮان ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺑﯿﺸﺘﺮی را ﺑﻪ اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺗﺨﺼﯿﺺ داد. ۲) نبود ﻗﻮاﻧﯿﻦ ﻣﻨﺎﺳـﺐ ﺑﺮای وﺿﻊ ﻣﺎﻟﯿﺎت ﯾﺎ ﻋﻮارض ﺑـﻪ اﻧﺪازهای ﮐـﻪ اراﺋـﻪ ﺧـﺪﻣﺎت ﻋﻤﻮﻣﯽ را در ﺣﺪاﻗﻞ ﻗﺎﺑﻞ ﻗﺒﻮل و ﻣﻄﻠﻮب اﻣﮑﺎنﭘﺬﯾﺮ ﺳﺎزد. ۳) فقدان ﯾﺎ ﻧﺎﻗﺺ ﺑﻮدن ﻗﻮاﻧﯿﻦ ﻻزم ﺑﺮای اﺳﺘﻘﺮاض ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪای ﮐـﻪ ﺷﻬﺮداریﻫﺎ ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻣﺎﻟﯽ ﻻزم ﺑﻪ اﻧﺪازه ﮐﺎﻓﯽ را ﺑﺮای اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﻋﻤﻮﻣﯽ در ﺣﺪ ﻣﻄﻠﻮب ﺗﺠﻬﯿز ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ. ۴) ﻋﺪم ﺗﺨﺼﯿﺺ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻣﺎﻟﯽ ﺑﻪ اﻧﺪازهی ﮐﺎﻓﯽ ﺗﻮﺳﻂ دوﻟﺖ ﺑﻪ ﺷﻬﺮداریﻫﺎ. ۵) ﻧﺒﻮد ﻇﺮﻓﯿﺖﻫﺎی ﻻزم ﺑﺮای ﺗﻮﻟﯿﺪ و اراﺋﻪ ﮐﺎﻻﻫﺎ و ﺧﺪﻣﺎت ﻋﻤﻮﻣﯽ از ﻧﻈﺮ ﻓﻨﯽ وﺗﮑﻨﯿﮑﯽ و ۶) ﮐﺎرا ﻧﺒﻮدن ﺗﻮﻟﯿﺪ ﮐﺎﻻﻫﺎ و ﺧﺪﻣﺎت.
در سالهای اخیر به جهت فقدان منابع مالی مناسب و ضرورت خدمترسانی، بخش عمده درآمد شهرداری ها از طریق فروش«تراکم» بوده است. نگرش موردی و مقطعی به نظام درآمدی شهرداریها و عدم تعیین تکلیف آن در قالب یک نظام کلان اقتصادی، عدم شفافیت نظام بودجه و درآمد شهرداری بهارستان به همراه توزیع نامناسب بعضی از درآمدها و نبود ساختار تشکیلات مناسب از دیگر چالشهای درآمدی است. حال مسئله این است که چگونه میتوان عوامل مربوط به چالشهای درآمدی شهرداری و شهر را شناسایی و حل نمود و به درآمدهای پایدار با حاشیه ایمنی قابل قبولی رسید (آقایی و همکاران، ۱۳۹۰). بیتردید کیفیت زندگى و چگونگى خدمترسانى در شهر، رابطهى معنادارى با پویایى اقتصادى آن دارد و این پویایى نیز در تعامل تأمین منابع مالى پایدار جریان مییابد. شهرداری ها در فرایند مدیریت توسعهى شهرى و ارائهى خدمات مورد نیاز شهروندان، با چالشهاى متعدد در زمینههاى مختلف روبرو هستند. یکى از مهمترین چالشهاى پیشروى مدیران شهرى، ناپایدارى منابع درآمدى است.
فقدان منابع مالی کافی و به خصوص منابع مالی پایدار از جمله مهمترین مسائل شهرداری های کشور بخصوص شهر جدید بهارستان پس از طرح موضوع خودکفایی و خوداتکّایی شهرداری ها بوده است. حفظ منابع حیاتی برای نسلهای آینده و تبدیل سرمایه های اقتصادی موجود به سرمایههایی مولد از مهمترین مزایای درآمدزایی پایدار است. کسب درآمدهای جدید شرایط لازم را برای ارائه خدمات جدیدتر و متنوعتر از سوی شهرداری ها فراهم می کند و بر این اساس بستر مناسبی برای توسعه پایدار شهری آماده می شود. از اینرو شناسایی و اولویت بندی مهمترین منابع درآمدی پایدار و مدیریت و سیاستگذاری در راستای افزایش سهم این منابع درآمدی از مهمترین چالشهای شهر جدید بهارستان میباشد که بدین منظور در این پژوهش به کمک نظرات افراد خبره (کارشناسان و مدیران شهرداری و اقتصاد شهری و همچنین متخصصین مالی) و با بهره گرفتن از تکنیک تاپسیس فازی پس از شناسایی مهمترین منابع درآمدیپایدار، به اولویت بندی آنان پرداخته می شود.
۱-۲- اهمیت و ضرورت پژوهش
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1400-09-25] [ 01:35:00 ق.ظ ]
|