۳۸۳

۷۸۸/۲۴۹۵۷
۰۴۶/۱۳۶

۴۵۱/۱۸۳

۰۰۰/۰

جدول شماره ۴ -۲۵، جدول ANOVA ، نیز معنی­دار بودن رگرسیون و رابطه خطی بین متغیرها را نشان می­دهد. جهت بررسی این رابطه خطی بین متغیرهای مستقل (پیش ­بینی­کننده) و متغیر ملاک (وابسته)، نسبت میان مجذور میانگین رگرسیون و مجذور میانگین باقیمانده (آزمون F) محاسبه شده و نسبت F برابر با ۴۵۱/۱۸۳ می­باشد. با توجه به اینکه F محاسبه شده بزرگتر از F جدول با درجات آزادی (۲ و۳۸۱) است، بنابراین فرض صفر رد می­ شود و سطح معناداری ۰۰۰/۰ بدست آمده، معنی­دار بودن آن (رگرسیون و ضرایب محاسبه شده) را در سطح ۹۹ درصد اطمینان تایید می­ کند.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

جدول شماره ۴- ۲۶: جدول ضرایب رگرسیون (استاندارد نشده و استاندارد شده)

مدل ۱

ضرایب استاندارد نشده

ضرایب استاندارد شده

t

سطح معناداری

B

خطای استاندارد

Beta

ثابت
سن
تحصیلات

۹۳۰/۷۹
۰۱۲/۱۰-
۴۱۴/۴-

۸۶۱/۱
۷۸۳/۰
۹۷۸/۰

۵۶۷/۰-
۲۰۰/۰-

۹۵۶/۴۲
۷۹۲/۱۲-
۵۱۴/۴-

۰۰۰/۰
۰۰۰/۰
۰۰۰/۰

در جدول شماره ۴ -۲۶، نتایج اصلی رگرسیون مشخص گردیده است. ستون B در این جدول به عنوان ضریب به منظور پیش ­بینی مقدار y در معادله رگرسیون مورد استفاده قرار می­گیرد. با قرار دادن مقادیر a و b در فرمول عمومی معادله رگرسیون چندگانه مقدار پیش ­بینی­شده متغیر وابسته به دست می ­آید.
Y = a + b1x1+ b2x2
بر اساس مقادیر ستون B معادله رگرسیون را می­توان به شرح زیر نوشت:
Y = 930/79+ 10/012x1+ 4/414x2
در این جدول مقدار t تک­تک ضرایب رگرسیون نیز محاسبه شده و سطح معناداری آنها در آخرین ستون جدول آمده است. همانطور که مقدار سطح معناداری نشان می­دهد، اثرات هر دو متغیر معنادار شده است.
در مورد اهمیت نقش متغیرهای مستقل در پیشگویی معادله رگرسیون باید از مقادیر بتا استفاده کرد. از آنجا که مقادیر بتا استاندارد شده می­باشد، بنابراین از طریق آن می­توان در مورد اهمیت نسبی متغیرها قضاوت کرد. بزرگ بودن مقدار بتا نشان­دهنده اهمیت نسبی و نقش آن در پیشگویی متغیر وابسته می­باشد. بنابراین در اینجا می­توان قضاوت کرد که متغیر سن به مراتب سهم بیشتری در مقایسه با متغیر تحصیلات در پیش ­بینی متغیر وابسته دارد؛ زیرا یک واحد تغییر در انحراف معیار آن باعث می­ شود تا انحراف معیار متغیر وابسته (وضعیت فعالیت) به اندازه ۵۶۷/۰ تغییر کند. این مقدار برای متغیر مستقل تحصیلات به ترتیب ۲۰۰/۰ می­باشد.
لازم به یادآوری است که از ضرایب B برای پیش ­بینی تغییرات استفاده می­ کنند در صورتیکه از ضرایب بتا برای تعیین میزان اثر متغیرهای مستقل بر روی متغیر وابسته استفاده می­ شود.
جدول شماره ۴ -۲۷: نتایج ضرایب همبستگی و ضرایب تعیین

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...